2007-06-04 11:30 #0 av: LottaU

Detroit visar vägen mot bilen som inte grannen har

En gammal artikel från Ny teknik 2001!

USAs tre biljättar spottar varje år fram över trettio nya modeller. Många av dem föds som så kallade konceptbilar och presenteras på bilmässor världen över.
Här i Detroit passar jänkarna i år på att visa åtminstone ett dussin heta nyheter. Hälften är mer eller mindre produktionsfärdiga. De andra är fingervisningar om vilken typ av bilar vi kommer att möta på framtidens vägar.

- Den största skillnaden mellan dagens och framtidens bilar är den ökande mångfalden, säger General Motors chefsdesigner Wayne Cherry när vi träffas i vimlet under presentationen av koncernens största nyheter.

Allt fler olika typer av bilar ser dagens ljus. Den typiska familjebilen är snart ett minne blott. Bilarna anpassas i allt högre grad till varje individs behov och drömmar. Den nya generationen bilköpare vill ha en bil som ingen av grannarna har.

Det innebär att bilindustrin försöker korsa fram de nya biltyper som man tror skall locka kunder till bilhandeln om några år.

Speciellt intressant är den så kallade generation Y; personer födda mellan 1977 och 1994. Det är rätt små barnkullar som växer upp till bilköpare, och konkurrensen om varje köpare är hårdare än någonsin.

Hittills har de i stor utsträckning valt antingen relativt små europeiska personbilar eller riktigt stora amerikanska jeepar och lätta lastbilar.

Det är också ungefär så som den amerikanska bilstatistiken ser ut. På ena sidan personbilarna, där européer och japaner växer snabbt. På andra sidan lätta lastbilar, jeepar och i viss mån familjebussar.

Många av bilsalongens konceptbilar var olika former av korsningar mellan dessa biltyper. Cadillac Vizòn är en lyxig blandning mellan stadsjeep och herrgårdsvagn.

Oldsmobile O4 är en fyrsitsig cabriolet byggd på ett underrede från Opel Astra, och därmed en blandning av ett havererat amerikanskt varumärke och General Motors mest framgångsrika europeiska bil.

GMC Terracom är en typ av muskelbil som kan skrämma slag på andra trafikanter. Dess kantiga former och gigantiska hjul signalerar terrängbil, medan den lyxiga interiören liknar en personbils.

Liksom General Motors försöker det nu tyskstyrda Chrysler nå den unga generationens hjärtan och plånböcker med med hjälp av löften om äventyr vid sidan av vägen.

År 2002 års modell av Jeep Cherokee är högre och mer av en terrängbil än föregångaren. Den skall byggas i en helt ny fabrik i Toledo, Ohio, som kostat Daimler-Chrysler närmare tolv miljarder kronor.

Buick Bengal


Buick Bengals breda dollargrin minner om 50-talets modeller.
I övrigt satsar Chrysler mycket på nostalgi. Panoramarutan, och den hela soffan fram, på Dodge Super8 Hemi knyter an till en tid då de amerikanska idealen inte ifrågasattes - åtminstone inte på hemmaplan.

Även Ford blickar tillbaka på 1950-talets orgier i pressad plåt, i form av konceptbilen Forty-Nine.

Bland européerna är det bara Volkswagen som försöker väcka slumrande drömmar om gångna tider, i form av en ny version av den välbekanta VW-bussen.

Volvos främsta bidrag i genren konceptbilar är, förutom säkerhetsbilen SCC, en märkligt oharmonisk stadsjeep. Men intressant var att bilens sluttande taklinje återfanns på en rad andra så kallade stadsjeepar. Bland andra systerbilarna Pontiac Vibe och Toyota Matrix.


En udda fågel på mässan var elbilen Sparven från Corbin Motors i Kalifornien. Toppfart 115 km/h, räckvidd 50 km per laddning.
Dessa bilar markerar en mycket tydlig trend; en korsning mellan stadsjeep och herrgårdsvagn. Varenda tillverkare av rang kommer inom något år att ha sådana bilar i sortimentet.

Men explosionen av nya bilmodeller kräver också att tiden från design till produktion kortas ner. I dag ligger den vanligen mellan två och tre år.

- Men vi skall ner till 18 månader, lovar Wayne Cherry. Och det skall ske med teknikens hjälp.

- Vi har satsat stora resurser på datorkraft och på att utbilda folk i att formge och konstruera helt med hjälp av datorerna.

- Framöver behöver vi då inte gå via fysiska modeller, utan kan göra hela jobbet i datorn.

Volvo raggar kunder med nya former

Tekniken hamnade i skuggan av designen när Volvo presenterade säkerhetsbilen SCC på bilsalongen i Detroit. Bilens mjuka, sportiga och personliga linjer väckte mer uppmärksamhet än de närmast futuristiska säkerhetsdetaljerna.

Men det är knappast någon slump. Ett av bilens främsta syften är att testa bilköparnas syn på Volvos nya formspråk. Inom kort bestäms de slutliga formerna till de mindre bilar som skall ersätta Volvo S/V40. Och reaktionerna från press och allmänhet ger en fingervisning om företagets designer har slagit in på rätt väg.

Borta är den praktiska kantighet som har präglat företagets bilar i 35 år. För att attrahera nya, och yngre, kunder måste man utveckla helt nya typer av bilar. Företagets högste chef, Wolfgang Reitzle, har deklarerat att Volvo skall bli Fordgruppens mest emotionellt laddade varumärke.

Därför är Volvo SCC mer en synupplevelse än en transportmaskin. Den för tankarna till sportbilen P1800 ES; kombiversionen av den bil som Helgonet körde omkring med i teverutorna på 1960-talet. Bakluckan är nästan en direkt kopia.


Stefan Jansson.
- Det här är en sportig familjebil med ryggsäck, säger Stefan Jansson, designer på Volvo och den som har ritat bilens yttre.

Är sportighet något som man lockar unga köpare med?

- Ja, men framför allt ska det vara unikt. Unga köpare vill ha det som alla andra har.

Idén att knyta an till P1800 ES hade "legat och bubblat några år i studion". Men att de tilltänkta köparna kanske inte har något minne av den bilen spelar mindre roll, menar Stefan Jansson

I somras satte han sig ner vid skissblocket och drog de första strecken. Nåja, grundformen var ju redan given. Därefter gjorde han större delen av jobbet i datorn. Det gjordes ingen lermodell, bara en stereolitografi i skala 1:18. Och på sluttampen fräste man fram en frigolitmodell i full skala.

Volvo låter ofta designern göra rita hela bilen, hellre än att stycka upp delarna på flera personer.

- Fördelen är att hela bilen får samma personliga språk. Det blir en fungerande helhet.

Vad är du mest nöjd med.

- Egentligen helheten. Men också bakpartiet. Jag hade en vision när jag skissade, och plötsligt lossnade det och jag lyckades föra över skissen och min vision till en tredimensionell modell.

Stefan Jansson har jobbat på Volvo sedan 1995. Han utbildade sig till bildesigner vid en internationell skola i Schweiz som leddes av den legendariska designern Uwe Bahnsen.

Det var Bahnsen som ritade Ford Sierra, en bil som bröt tvärt med 1970-talets rådande trender. På samma vis bryter de feminint runda formerna i fronten på Volvo SCC mot dagens trend av skarpa och muskulösa linjer.

- När man skönjer en trend är den redan gammal, menar Stefan Jansson. Då är det dags att hitta på något nytt.


Text: Norbert Andersson

 

Bilder från olika sidor!

 

Av: LottaU

Datum för publicering

  • 2007-06-04