Annons:
Etikettford
Läst 10634 ggr
LottaU
4/21/07, 12:08 AM

Ford

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Thunderbird, Fairlane, Mustang...

 

Ford Falcon var Fords första kompakta bil. Den blev genast en succé eftersom folk gärna ville ha en billig och mindre shoppingvagn.

Falcon tillverkades från 1960 och framåt. I dag tillverkas Falcon endast i Australien.

Det har funnits en hel olika motorer och växellådsalternativ.

Den har även funnits i tre stycken karosser :

  • Pick up
  • Herrgårdvagn
  • Sedan

1955 Ford Fairlane Victoria

1955 Ford Fairlane Victoria

Ford Fairlane är en modellbeteckning som använts Ford på personbilar sedan 1955. Namnet Fairlane kommer från Henry Fords lantegendom Fair Lane utanför Dearborn, Michigan.

Fairlane var Fords mellanklassbil på den amerikanska marknaden åren 1955-1971. 1967 kom en lyxigare version av Fairlane kallad Ford Torino, och från och med 1972 utgick namnet Fairlane och bara Torino såldes.

Ford Mainline var en bil tillgänglig från 1952 till 1956. den var bas-modellen under Customline och Fairline

1957 Ford Thunderbird

1957 Ford Thunderbird

Ford Thunderbird är en sportbil som tillverkades av Ford mellan 1955 och 1997, då tillverkningen lades ned. 2002 återupptogs tillverkningen igen, för att på nytt läggas ner 2005. Totalt har 4,2 miljoner Thunderbirds tillverkats.

Thunderbirden var Fords svar på GM:s satsning på sportbilsmarknaden i och med introduktionen av Chevrolet Corvette två år tidigare.

Den första Thunderbirden var lägre och helt olik en vanlig Ford personbil. Den hade en 160 hk V8-motor på 4,8 liter, som även användes i polisversionerna av sedanerna.

Den första generationen var ganska liten och lätt. Med större motorstyrka än hos Corvette och med en manuell växellåda som alternativ blev försäljningen 4½ gånger större än för rivalen under de första tre åren. Ford var säker på att en fyrsitsig version skulle komma att sälja än bättre, så en sådan presenterades 1958. Den sålde bättre, men hade ett klumpigt utseende och entusiasterna beklagade försvinnandet av den sportiga tvåsitsiga Thunderbirden. Hästkraftskriget fortsatte dock, så 1959 hade den största motorn en slagvolym på 7 liter och utvecklade 350 hk.

Enligt känt amerikanskt manér kom modellen att bli allt större och tyngre vid varje generationsskifte. Vid sextiotalets slut presenterades till och med en fyradörrars Thunderbird.

I och med den senaste generationens (2002) lätta och snabba bil återfann Thunderbird sina rötter, men försäljningssiffrorna motsvarade inte förväntningarna, så modellen lades åter ned 2005.

Ford har under många år framgångsrikt tävlat med Thunderbird i racingserien NASCAR.

1955 Ford Crown Victoria i ett milt customiserat utförande

1955 Ford Crown Victoria i ett milt customiserat utförande

Ford Crown Victoria är en personbil som byggdes mellan år 1955 och 1956. Det var en lyxvariant av Ford Fairlane som kändes igen på att det gick en bred krombåge över taket. Den fanns i två varianter, Ford Crown Victoria, och Ford Crown Victoria Skyliner. Den senare kändes igen på att den hade den främre delen av taket, framför krombågen, i plexiglas. Detta väckte stor uppmärksamhet, men gjorde bilen svårsåld i de varmare staterna i USA. Därför byggdes Skylinern i mycket få exemplar. Ändå är bilen förhållandevis vanlig i Sverige! Varför tvistar de lärde. En teori är att Ford skickade de exemplar som inte gick att sälja i USA till Sverige, som hade ett mer lämpligt klimat för det fasta plexitaket. En sak som bekräftar det är att de flesta Crown Victoria Skyliner som finns i landet är svensksålda 56:or, och de är nästan alla registrerade samma datum 1957!

En Crown Victoria var på sin tid räknad som bland det finaste man kunde ha i raggarsvängen.

I början av 1980-talet återanvände Ford namnet Crown Victoria på en lyxigare variant av Ford LTD, senare kom Crown Victoria att ersätta LTD helt, och därför kan man idag ännu köpa en bil med namnet Crown Victoria. Den nuvarande modellen har byggts sedan år 1992. Systermodellen heter Mercury Grand Marquis. Av många räknas den som den sista riktiga jänkaren, då den är fullstor, byggd på en ram och utrustad med en stor V8-motor. Dess närmaste konkurrent, Chevrolet Caprice har gått ur produktion för länge sedan. Dock importeras den tyvärr inte till Sverige.

Ford Crown Victoria Skyliner

Ford Crown Victoria Skyliner

Ford Fairlane 500 Skyliner

Ford Fairlane 500 Skyliner

First-generation Mustang

First-generation Mustang

Ford Mustang är en bilmodell som sedan 1964 tillverkats av Ford.

Det första produktionsexemplaret av Ford Mustang, en vit cabriolet med svart inredning, lämnade sammansättningsfabriken i Dearborn, Michigan den 9 mars 1964. Ford presenterade bilen för allmänheten vid Världsutställningen i New York den 17 april 1964. Lanseringen av Mustang anses vara en av de mest lyckade i bilindustrins historia. Den ursprungliga Mustangen, som togs fram under ledning av Lee Iacocca, inspirerade till termen Pony Car: En lätt, fyrsitsig bil med två dörrar och sportig framtoning och goda prestanda till ett överkomligt pris. Konceptet plagierades friskt, ett exempel är Chevrolet Camaro.

Generation 1 

Första generationen av Ford Mustang baserades på Ford Falcon. Den presenterades i april 1964, alltså ett par månader innan man normalt visade vad man hade att erbjuda för nyheter till nästa modellår. Eftersom bilen gick i produktion redan vid denna tidpunkt blev den årsmodell 1964½.

Mustangen hade en ungdomlig framtoning och marknadsfördes som en sportig bil till ett måttligt pris, eftersom man kunde köpa en helt "strippad" version utan extrautrustning till ett lågt pris. Bilen kunde köpas med en sexcylindrig radmotor eller V8.

 Ford kunde snabbt konstatera att Mustang blivit en av bilhistoriens största succéer. Efter fyra månader hade man sålt 100 000 Mustang, och redan efter två år fanns det över en miljon Mustangägare, främst i USA, men även i andra delar av världen. Rekordåret 1966 tillverkades 607 568 Mustanger.

År 1967 bygdes den kändaste mustangen i filmvärlden, Eleanor, en Ford Mustang Shelby GT500. Från filmen "Gone in 60 seconds."

Under muskelbilsepokens hästkraftskapplöpning växte motorerna allt mer, och 1969-70 nåddes toppen med specialmodellen Boss 429 med ofattbara 375 hk. Denna var, liksom sin "lillebror" Boss 302, inget annat än en tävlingsbil i gatuversion. Boss-bilarna räknas därför även till "muskelbilar".

Generation 2

 1971 förändrades karossen en hel del och blev både större och tyngre, samtidigt som de allra största motorerna utgick ur sortimentet. Den kantiga karossen hade en rekordlång motorhuv. Vid snabb acceleration hände det ibland att man inte såg vägen framför sig utan enbart motorhuven!

 1971 förändrades karossen en hel del och blev både större och tyngre, samtidigt som de allra största motorerna utgick ur sortimentet. Den kantiga karossen hade en rekordlång motorhuv. Vid snabb acceleration hände det ibland att man inte såg vägen framför sig utan enbart motorhuven! 1971 förändrades karossen en hel del och blev både större och tyngre, samtidigt som de allra största motorerna utgick ur sortimentet. Den kantiga karossen hade en rekordlång motorhuv. Vid snabb acceleration hände det ibland att man inte såg vägen framför sig utan enbart motorhuven!

Miljötänkandet hade lett fram till att blyfri bensin infördes, och majoriteten av 1971 års motorer kunde därför köras på detta bränsle.

Generation 3

1974 innebar slutet för den "klassiska" Mustangen. Den ersattes av Mustang II, en liten bil, baserad på Ford Pinto. Den var ungefär lika stor som en samtida Toyota Celica. I oljekrisens spår fanns inte ens V8-motorer som tillval, utan köparen fick hålla till godo med 4- och 6-cylindriga motorer. V8 kom tillbaka som tillval 1975 och fanns ända till modellens sista år 1978.

Generation 4

 Mustang II fanns kvar till 1978, sedan det var dags för nästa större modellbyte, då kom den så kallade "Foxbody" Det innebar en något större bil (men mindre än ur-Mustangen) vars formgivning enligt många nutida bedömare lämnade mycket att önska. Den såg väldigt europeisk ut och liknade en skärmbreddad Ford Escort. Hästen i kylaremblemet, som hittils varit modellens främsta kännemärke, försvann för en tid. Från ett effektmässigt bottenläge på ca 122 hk 1975 återhämtade man sig sakta till 240 hk 1990, trots att samma V8 på 302 cui användes hela tiden. 1993 blev sista året för generation 4.

 Mustang II fanns kvar till 1978, sedan det var dags för nästa större modellbyte, då kom den så kallade "Foxbody" Det innebar en något större bil (men mindre än ur-Mustangen) vars formgivning enligt många nutida bedömare lämnade mycket att önska. Den såg väldigt europeisk ut och liknade en skärmbreddad Ford Escort. Hästen i kylaremblemet, som hittils varit modellens främsta kännemärke, försvann för en tid. Från ett effektmässigt bottenläge på ca 122 hk 1975 återhämtade man sig sakta till 240 hk 1990, trots att samma V8 på 302 cui användes hela tiden. 1993 blev sista året för generation 4. Mustang II fanns kvar till 1978, sedan det var dags för nästa större modellbyte, då kom den så kallade "Foxbody" Det innebar en något större bil (men mindre än ur-Mustangen) vars formgivning enligt många nutida bedömare lämnade mycket att önska. Den såg väldigt europeisk ut och liknade en skärmbreddad Ford Escort. Hästen i kylaremblemet, som hittils varit modellens främsta kännemärke, försvann för en tid. Från ett effektmässigt bottenläge på ca 122 hk 1975 återhämtade man sig sakta till 240 hk 1990, trots att samma V8 på 302 cui användes hela tiden. 1993 blev sista året för generation 4.

Modellerna Cobra Turbo samt Cobra 302 hade prestandaresurser långt utöver de vanliga modellerna, men kostade också därefter.

Generation 5

 1994 var det dags för en ny generation Mustang. Ford sökte sig tillbaka till rötterna och, och Mustangen återfick nu den klassiska amerikanska muskelbilslooken med en lång kraftfull motorhuv och kort bakände. De tredelade baklyktorna kom också tillbaka, fast den här gången var delningen liggande istället för stående, som på första generationens Mustang.

 1994 var det dags för en ny generation Mustang. Ford sökte sig tillbaka till rötterna och, och Mustangen återfick nu den klassiska amerikanska muskelbilslooken med en lång kraftfull motorhuv och kort bakände. De tredelade baklyktorna kom också tillbaka, fast den här gången var delningen liggande istället för stående, som på första generationens Mustang. 1994 var det dags för en ny generation Mustang. Ford sökte sig tillbaka till rötterna och, och Mustangen återfick nu den klassiska amerikanska muskelbilslooken med en lång kraftfull motorhuv och kort bakände. De tredelade baklyktorna kom också tillbaka, fast den här gången var delningen liggande istället för stående, som på första generationens Mustang.

 Dessutom slopade man den klena fyrcylindriga radmotor som förekommit under 1980-talet. Den nygamla Mustangen såldes med tre olika motorvarianter. Standardmodellen hade en V6:a på 190 hk, GT-modellen en V8:a på 215 hk och Cobran hade en V8:a på 240 hk. Cobran tillverkades i en mindre serie, och är därför relativt ovanlig i Sverige. Fram till generationsskiftet 2004 hade V8:an skrämts upp till hela 390 hk. Detta år producerades även en specialutgåva för att markera Mustangens fyrtioårsjubileum.

Generation 6

 Ford Mustang 2005 säljs med en V8 på 304 hk eller V6 på 200 hk. Det tar 5,5 sekunder att accelerera från 0-100 km/h med den största motorn. Bilen har rötter i Mustangerna från 60-talet, och har lånat mycket av sitt utseende därifrån. När den skulle presenteras valde Ford, för att markera släktskapet med den klassiska första generationens Mustang, att göra det på världens brantaste gata, Filbert Street i San Francisco, den gata som Frank Bullitt, spelad av Steve McQueen, flög fram på i sin läckra Mustang GT 390 i filmen Bullitt. Året var 1968 och biopubliken fascinerades över tidernas bästa biljakt på vita duken. Filmen resulterade i en gyllene Oscar och rekordförsäljning för Mustang, en rekordförsäljning Fordfolket gärna vill upprepa.

 Ford Mustang 2005 säljs med en V8 på 304 hk eller V6 på 200 hk. Det tar 5,5 sekunder att accelerera från 0-100 km/h med den största motorn. Bilen har rötter i Mustangerna från 60-talet, och har lånat mycket av sitt utseende därifrån. När den skulle presenteras valde Ford, för att markera släktskapet med den klassiska första generationens Mustang, att göra det på världens brantaste gata, Filbert Street i San Francisco, den gata som Frank Bullitt, spelad av Steve McQueen, flög fram på i sin läckra Mustang GT 390 i filmen Bullitt. Året var 1968 och biopubliken fascinerades över tidernas bästa biljakt på vita duken. Filmen resulterade i en gyllene Oscar och rekordförsäljning för Mustang, en rekordförsäljning Fordfolket gärna vill upprepa. Ford Mustang 2005 säljs med en V8 på 304 hk eller V6 på 200 hk. Det tar 5,5 sekunder att accelerera från 0-100 km/h med den största motorn. Bilen har rötter i Mustangerna från 60-talet, och har lånat mycket av sitt utseende därifrån. När den skulle presenteras valde Ford, för att markera släktskapet med den klassiska första generationens Mustang, att göra det på världens brantaste gata, Filbert Street i San Francisco, den gata som Frank Bullitt, spelad av Steve McQueen, flög fram på i sin läckra Mustang GT 390 i filmen Bullitt. Året var 1968 och biopubliken fascinerades över tidernas bästa biljakt på vita duken. Filmen resulterade i en gyllene Oscar och rekordförsäljning för Mustang, en rekordförsäljning Fordfolket gärna vill upprepa.Shelby Mustang

 Mustang har även blivit en legend på tävlingsbanorna, men då i första hand som Shelby Mustang. Shelby fungerade som ett eget bilmärke och skiljer sig en del från de vanliga Mustangerna. Mannen bakom framgångarna på tävlingsbanorna heter Carroll Shelby.

 Mustang har även blivit en legend på tävlingsbanorna, men då i första hand som Shelby Mustang. Shelby fungerade som ett eget bilmärke och skiljer sig en del från de vanliga Mustangerna. Mannen bakom framgångarna på tävlingsbanorna heter Carroll Shelby. Mustang har även blivit en legend på tävlingsbanorna, men då i första hand som Shelby Mustang. Shelby fungerade som ett eget bilmärke och skiljer sig en del från de vanliga Mustangerna. Mannen bakom framgångarna på tävlingsbanorna heter Carroll Shelby.

Shelby Mustang tillverkades åren 1965 och 1970, men 2005 meddelades att en ny Shelby Mustang kommer att börja säljas 2007.

Indy Pace Car

Mustang har vid tre tillfällen, 1964, 1979 och 1994, haft det prestigefyllda uppdraget att vara pace car vid motortävlingen Indianapolis 500.

Material från www.wikipedia.org


Relaterade länkar

Av: LottaU

Datum för publicering

  • 2007-04-20

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
Phantom
5/25/07, 11:47 PM
#1

Lotta, du e´en riktig eldsjäl! :-)

LottaU
5/26/07, 1:50 AM
#2

Tack Skrattande

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

CamillaAndersson
6/16/07, 8:05 PM
#3

Mustang är bilen som mitt hjärta slår för!

Upp till toppen
Annons: