Annons:
Etikettford
Läst 19581 ggr
LottaU
2007-04-24 02:32

Edsel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Edsel, amerikanskt bilmärke uppkallat efter Edsel Ford, tillverkat av Ford Motor Company åren 1958-1960.

1958 Edsel Pacer

1958 Edsel Pacer

 

Märket skulle konkurrera i mellanklassen med märken som DeSoto, Dodge och Buick. Märket omnämns ibland som Ford Edsel, vilket är felaktigt. Ofta pekas Edsel ut som Världens fulaste bil.[

Bakgrund

Utvecklingsarbetet med "Project E-car" inleddes den 19 november 1956. Själva produktionen startades i juli 1957. För att attrahera köpare som gillade Hot Rod-trenden satsade man på djärv design och starka motorer.

Något som i inledningsskedet vållade stora problem var namnfrågan. Poeten Marianne Moore var en av de som rådfrågades, och hon lämnade en rad förslag. Några av dessa var: "Intelligent Whale", "Utopian Turtletop", "Pastelogram" och "Mongoose Civique." Till slut bestämde man sig dock för namnet Edsel, efter Henrys avlidne son.

Den 4 september 1957 var det "E-day", då de nya Edselbilarna hårdlanserades i hela USA. Marknadsföringen gick för högtryck under hela hösten och kröntes av The Edsel Show i oktober med Bing Crosby som programledare och Rosemary Clooney, Frank Sinatra, Bob Hope och Louis Armstrong som gäster. Programmet hade årets högsta tittarsiffror.

Det fanns fyra modellserier med hela 18 undervarianter. Modellerna var:

  • Edsel Citation
  • Edsel Corsair
  • Edsel Pacer
  • Edsel Ranger
  • Edsel Bermuda (stationsvagn)
  • Edsel Villager (stationsvagn)
  • Edsel Roundup (stationsvagn)
  • Edsel Comet (endast 1960) bytte namn till Mercury Comet.

Edsel hade kostat hela 250 miljoner dollar att utveckla. Man skulle behöva sälja cirka 230.000 bilar per år i tre år framåt enbart för att täcka utvecklingskostnaderna.

1958 Edsel Corsair

1958 Edsel Corsair

1958

Vid lanseringen skilde sig Edselns design väsentligt från Ford av samma årsmodell. Stora delar av karossen var märkesunik, och marknadsföringsavdelningen hade lanserat bilarna som tekniska underverk. När dessa visades upp för motorjournalister och återförsäljare uppdagades dock att karossens passform var usel. Fordfolket hade helt enkelt gått för fort fram vid utvecklingsarbetet.

Av 1958 års modell såldes 63.110 st. bilar.

  

1959 Edsel Corsair

1959 Edsel Corsair


1959

Till 1959 års modell drog man ner budgeten. Karossen, inredningen, stilen blev mer Fordlik. Den lyxiga Citation samt Pacern tillverkades inte längre. Bland stationsvagnarna blev endast Villager kvar. Istället för att satsa, drog man ner. Somliga anser att man gav upp för tidigt, andra menar att det fanns folk inom Ford-koncernen som motarbetade Edseln redan från start.

1959 års modell tillverkades i 44.891 exemplar.

1960

1960 års modell påminde ännu mer om Ford. Endast grill, baklampor, och några kromlister skilde den betydligt dyrare Edseln från en vanlig Ford. Edsel hade totalt tappat sin identitet. Produktionen lades ner för gott ett par månader in på det nya modellåret.

Endast 2.846 st. exemplar tillverkade 1960.

Fiaskot

Edsel kom att tillverkats i tre år, totalt i 110.847 exemplar. Varje bil hade kostat i genomsnitt ca. 24.000 dollar att tillverka. De såldes för ca. 2.500 till 4.000 dollar. Edsel var på väg att ruinera Ford, ett av världens då största företag.

Det finns många åsikter om vad som gjorde att Edsel blev en försäljningsflopp. Märket föll offer för den lågkonjunktur som svepte över USA 1958 som slog undan benen för flera märken i mellanprisklassen, DeSoto försvann 1961. Värt att nämna är också att den korta utvecklingstiden (omkring 8 månader) gjort att kvaliteten blivit lidande. Passformen hos karossdelarna var usel. Det anses även att bilarna designmässigt påminde alltför mycket om lågprismärket Fords, så att köparna inte tyckte att de fick något "extra" för merkostnaden en Edsel innebar. Marknadsföringskampanjen används än i dag som ett skolexempel på en totalt misslyckad sådan vid utbildning av reklamfolk. Samtida kritiker förklarade misslyckandet med att kylarmaskeringens utformning, som dåtidens pryda amerikaner tyckte liknade en kvinnas könsorgan, skulle ha fått dem att avstå från köp.

Teknisk specifikation: Edsel (1958-59)

Karossealternativ: Två- och fyradörrars sedan, hardtop coupe och sedan, tvådörrars stationsvagn (Roundup), fyradörras stationsvagnar (Villager och Bermuda) i 6- eller 9-sitsigt utförande och tvådörrars convertible (cabriolet).

Konstruktion: Balkchassi med stålkaross.

Motoralternativ: 223 cu.in. rak sexa eller V8:or från 292 till 410 cu.in.

Effekt: 223 cu.in. 145 hk vid 4500 rpm, 410 cu.in. 345hk vid 4600rpm.

Transmission: Treväxlad manuell växellåda med eller utan överväxel, två eller trestegad automat.

Hjulupphängning fram: Individuell med spiralfjädrar och torsionstavar. Bak: stel axel med bladfjädrar.

Bromsar: Trumbromsar runt om.

Toppfart: 150-190 km/h

Acceleration 0-60 mph (0-96 km/h) 10-17 sek.

Bensinförbrukning: 1,9 - 2,8 L/mil

Kuriosa

Manövreringen av automatlådan styrdes med knappar i rattnavet (endast 1958).

Edsel Citation Convertible 1958

Edsel Citation Convertible 1958

Edsel Convertible

Av: LottaU

Datum för publicering

  • 2007-04-24

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
StefanW
2007-04-26 01:12
#1

Den fick väl många öknamn?

Stefan - Modellbyggare

LottaU
2007-05-19 17:33
#2

Det har den säkert, men inget som jag kommer på nu.

Men jag kikade lite på interbet och hittade detta.

Världens största fiaskon en bok av Gunnar Wall

Ford skulle sälja sin nya bilmodell, Edsel, med hjälp av en reklamkampanj utan motstycke. Ett litet problem var att illa monterade delar ramlade av så fort man petade på dem…

Ja, vad ska man säga?

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

rockabilly
2007-05-19 20:56
#3

vackra bilar Förvånad

Sven-Erik
2007-05-19 22:17
#4

#1. Hehe…Stefan, den fick ett rätt vulgärt öknamn. Men det passar sig nog inte här att redogöra för det! Fot i munnnen

preusvarg
2007-05-19 22:47
#5

kyklingtag…… vad var det för öknamn??? jag tyckar den e skitful men de e ju min personliga åsikt, så att den blev en flopp på sin tid förvånar inte mig

ElLobo
2007-05-19 23:07
#6

Åtminstone 58:an tycker jag är snygg, med sina speciella särdrag. Det stod några stycken Edsel utanför Lindeskolan idag … Glad

Annons:
rockabilly
2007-05-20 00:20
#7

**ähh lägg ägg, den e vacker….
**

BerithL
2007-05-21 09:27
#8

Jag tycker Edsel är en motsägelsefull bil. Den är snygg från sidan och bakifrån, men jag gillar inte fronten riktigt.

BerithL

ElLobo
2007-05-21 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Några frontar som sågs i Linde.

ElLobo
2007-05-21 14:47
#10

Jah, eftersom det inte ville sig med att redigera in bilden i förra inlägget, så kommer den väl här:

annis41
2013-06-11 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer en bild på vår Edsel Ranger -58.

Ford -57
2013-08-11 20:35
#12

Edsel -58 är nog en av dom snyggaste bilar som gjorts, men i stort sett allt från FoMoCo är outstanding åtminstone mellan -54 till -65, men d e ju va jag tycker.😎och jag brukar tycka rätt😃

Upp till toppen
Annons: