Annons:
Etiketttips
Läst 2870 ggr
Gluskap
5/24/09, 8:52 PM

Tips för bilfotografering

Hallå!

Jag skulle behöva lite tips på hur jag fotar bilar, vilka vinklar, hur hjulen ska stå och ja, lite smått och gott… Alltså hur jag bäst visar de fina sidorna som vår Buick Skylark -53 har! Ska skicka in bidrag till Sveriges finaste bil =)

Annons:
Gasoline
5/24/09, 9:52 PM
#1

Läste någonstanns att man ska ta i motorhöjd för att få bästa resultat. Jag brukar springa runt bilen med kameran och så brukar jag oftast hitta en bra vinkel. Snett framifrån så att både sidan och fronten syns brukar fungera rätt bra.

Lycka till ;)

MartinO
6/5/09, 1:25 PM
#2

Bilfoto är svårt. Bakgrunden och ljuset är de viktigaste faktorerna för en lyckad bild. Ett normalobjektiv ned måttlig vidvinkel och begränsad zoom är det optimala. Själv använder jag 24-70 på en Nikon D3. På en systemkamra med mindre sensor är 18-55 lämpligt.

Sitt på huk och ta bilderna och se till att inte själv komma med i bild. Jag tänker på skuggor och speglingar i lack och krom.

Glöm heller inte att fånga detaljer på bilen.

Här en liten serie från vårmönstringen i Malmö. Besvärligt ljus och en respektabel mängd öl i fotografen gjorde fotograferandet riktigt svårt. Tungan ute

Vårmönstring Malmö 2009

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Gluskap
6/5/09, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för svar =)
Tråden är inaktuell nu för min del då jag redan har fotat bilen =)

texaco
6/7/09, 6:52 PM
#4

#3 fy fan va snyggt taget ser riktigt proffsigt utCool

Gasoline
6/7/09, 9:45 PM
#5

#4 Ja, verkligen! Håller med!

Gluskap
6/7/09, 9:50 PM
#6

Tack =) Kan ju även tillägga att den kommer vara med i Karlskrona den 26-27 juni för att tävla om titelen för sveriges finaste bil Skrattande

Annons:
Gasoline
6/7/09, 10:11 PM
#7

#6 Då önskar jag dig lycka till =)

Upp till toppen
Annons: