Annons:
Etikettfoto-blandat
Läst 4040 ggr
fiorano
6/24/08, 2:50 PM

Ta bra bilbilder?

Vet ni hur man tar bra bilbilder med en kompakt-kamera?

Annons:
Buick
6/25/08, 2:24 AM
#1

Kan vara svårt att förklara, tycker att det bara är att prova sig fram så kanske du hittar rätt tillslut.Det man möjligtvis kan akta sig för lite är att få in för mycket blänk i bilderna från krom mm som kan störa synintrycket(om nu inte det var meningen att det skulle blänka lite extra). Har själv fotat i över 30 år nu och tycker fortfarande att det är knepigt med att få till en riktig pangbild utan att redigera i photoshop.

Mustang
6/29/08, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Håller med #1.

Jag fotar med kompaktkamera på träffar då jag jag inte vill släpa på min stora tunga dyra systemkamera. Dessvärre måste ju träffbilder ofta redigeras eftersom det är så mycket bilar och människor överallt.

Bif bilder är från Varberg 2007, vi orkade inte trängas i cruisingen så vi satt snällt på en bänk och tittade på alla bilar istället. Jag har fotat med en liten Fuji kompaktkamera och sen pillat lite i photoshop. Det är samma bild före och efter pillet. (Inget vråålåk men väldigt cool liten bil och ett friskt inslag bland alla jänkebilar)

/Anne

Kickeree
6/30/08, 12:38 AM
#3

Ta massa bilder ! Så måste någon bli bra ;)

Niklas
7/1/08, 3:12 PM
#4

Experimentera. 

* Gå nära
* Välj vinklar där bakgrunden stör så lite som möjligt
* Undvik direkt solljus (molnigt väder är bra)
* Prova med blixt om det är soligt
* Håll kameran omkring kylarhöjd och testa dig fram

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

fiorano
7/1/08, 8:12 PM
#5

tack!

Erla
7/2/08, 2:10 AM
#6

Om du vill fota bilder där man försöker ta fram rörelse så fokusera på fordonet och håll fast i det när det rör sej, knipsa och fortsätta rörelen i kamran pluss lite efter med.

kamran innstäld på sport eller om du kann justera lukker >300

Annons:
vasskoete
12/3/08, 7:02 PM
#7

Kolla på min hemsida www.alf-helin.se för där har jag en del rätt lyckade bilder.

Jag försöker att inte ta alla bilder från en och samma plats och ej heller med alltför mycket folk och bilar ikring. Man kan försöka tänka lite på vad som finns runt bilen då man fotar både färgmässig och annat. Skräp kan man klona bort i photoshop men en grön bil i en grön gräsmatta, hur kul är det?

Men som skrivitsd tidigare experimentera Dig fram.

Niklas
12/3/08, 10:42 PM
#8

#7: Det fanns väldigt många länkar på din hemsida. Har du lust att lägga in en länk direkt till bilbilderna?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

vasskoete
12/4/08, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Självklart kan jag fixa det även om det bara var att titta på bilder raggare och andra, men här är länken:

http://www.alf-helin.se/19077125 är till de rena bilbilderna. Men kolla gärna också raggare del 1 som är en liten berättelse om en trevlig cruising runt Skaraborg, raggare del 3 är bilder på bildetaljer, västar och lite annat smått och gott slutligen raggare del 4 är en kort video från samma cruising.

Kolla gärna det andra på sidan och glöm inte skriva i min gästbok.

Ha dé gôtt!

Niklas
12/4/08, 12:34 AM
#10

Tack för länken!

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: