Annons:
Etikettbilar-blandat
Läst 1798 ggr
Fantasy
2007-09-29 14:49

Panik!

Vet att detta inte handlar om raggarbilar, men vet inte vart jag ska vända mig snart.

Jag har en -88 Volvo 740, som visserligen gått över 40 000 mil.

Men den har varit servad och reparerad hela tiden. Nu när vi servade den sist, så gick cen som vanligt, innan hade den ryckt och sackat i uppförsbackar. Men efter service, så funkade den.

Ända tills nu. Nu går den knappt framåt, rycker och sackar. Min sambo har provat allt, och han har slut på idéer om vad det kan vara. Alla säger luftmassemätaren, men det är det inte. Sambon testade fyra st på Volvon. Startboxen är det inte heller.

Vet snart inte vad jag ska göra, för jag behöver verkligen bilen, och köpa nån ny just nu blir det lite svårigheter med för nig.

Vet nån nånting om dettta, skulle jag vara  jätte tacksam.

Annons:
leo-
2007-09-29 15:08
#1

en sak som brukar gå på volvo är tändmodulen. hitta en skrotad volvo och prova med modulen från den först (man får inte lämna tillbaka den efter köp) Även om det inte låter riktigt som den men man vet ju aldrig (bilen brukar stanna helt och inte gå att starta ,väntar man en stund så startar den igen) Kolla alla slangar så att bilen inte tar tjuvluft.

Modulen hittar ni på förarsidans innerskärm mellan hjulet och lampan i motorrummet en liten svart dosa fäst med två skruvar och en elkoppling på ena sidan 

får den bensin tillräckligt?? var med om en volvo som uppförde sig liknande och det var bensinpumpen i tanken som lagt av. Det är även det ett vanligt fel verkar det som eftersom armaturerna brukar vara det första som försvinner på skrotarna. Sitter i bakkant på tanken med en stor plastkorkliknande kontruktion och ett par slangar och kablar in

Doehn
2007-09-29 15:26
#2

Håller med leo. Kolla så den får soppa. kan vara tryckregulatorn också men jag vill minnas att när den går sönder så får bilen för mycket soppa med rökmoln som resultat… Skruva ur ett stift och kolla färgen så ser man om den får soppa tillräcklikt. Skadat och vitbränt stift kan tyda på för lite, sotigt och vått tyder på för mycket.

Pontiac63
2007-09-29 21:47
#3

Häromdan hade jag en postbil som gick som en kratta (mer än vanligt) Det var tändspolen. Skadar inte att kolla den också.

Lycka till med felsöket!

Fantasy
2007-09-30 23:10
#4

Sambon har kollat allt detta. Känns tröstlöst just nu.

Han tror att det är nåt elfel, nåt som är glappt där, men hittar inte var.

Tack för svaren och att ni tog er tid och svara.

Pontiac63
2007-10-01 16:39
#5

Hör av dej när ni hittat felet.

leo-
2007-10-01 17:13
#6

Det kan inte vara rost i tanken som sätter igen filtret

Kom precis på att det sitter en hallgivare på dom bilarna som kan spöka rätt så rejält

Annons:
Rockabillyn
2007-10-01 18:53
#7

min 940 har samma fel.. men kopplare man ur lmm:n så fungerar den.. ska försöka få tag på en ny lmm å testa..! men de hade du ju redan gjort.. men går den bättre med frånkopplad lmm?

Fantasy
2007-10-05 12:23
#8

Bilen har plasttank, och hallgivaren är kollad…

Den gick lika illa, fast lmm var frånkopplad. Vågar knappt fråga sambon om han hittat felet, han exploderar väl snart.

Eller också kanske han skickar den på skroten, men det vill ju inte jag.

Att man ska vara så beronede av bil, varje dag är det ju någonting i kalendern, och så ska man till jobbet också!

Och inte får jag låna sambons Pontiac heller….undrar varför….Oskyldig

Fantasy
2007-10-15 03:01
#9

Äntligen hittade min sambo felet!

Fick ett förslag om att bensinpumpen i tanken hade skurit, (När vi bytte den, så hamnade den snett, och jag är lite dålig på att tanka, så då sög den luft, när det var lite i tanken och jag svängde fort)

Den var hel, men trycket låg bara på 0,8, och det skulle vara på 3 bar…, så då var det nån som föreslog tankgivaren, kabeln i den kan tydligen gå söder. Och det var det!

Sambon bytte kabel, istället för att köpa ny, ifall det inte var det felet. Men det var det felet, så nu går bilen som en klocka igen. fast lite bättre, då den har fått en del nya delar.

Tack igen för att ni försökte hjälpa mig.

Azgaron
2007-10-15 13:48
#10

Kul att det löste sig!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Doehn
2007-10-15 14:07
#11

Kanon att det löste sig.

Upp till toppen
Annons: