Annons:
Etikettblandat
Läst 10757 ggr
Danke
8/26/07, 7:46 PM

En fråga om småbarnsraggare..

Det har kommit en ny lag i Finland om att småbarn under tre år inte får åka utan bilbälte. Nu har jag en Cheva 57 utan bälte…  Är det någon som har bara tvåpunktbälte till bilbarnstolen?  Hur ska man montera fast en bilbarnstol bäst med tvåpunktsbälte?? (Dottern är 5 månader)  Är det någon som vet? Tacksam för svar. Mvh Danke

Annons:
StefanW
8/26/07, 11:41 PM
#1

Jag hade vänt mig till en babybutik som säljer bilbarnstolar och frågat om råd! Sålde min gamla bil när vi fick smått…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Pontiac63
8/27/07, 5:24 PM
#2

Prova med ett par spännband som du fäster i stolen och runt fästena till framsoffan, och placera Juvelen i mitten, så frugan får plats därframme. Har du bucketseats får väl tanten sitta bak :) 

Vill du ha bakåtvänt så bör du nog ha stöd mot golvet. Se bara till att det blir fastsatt ordentligt, ryck o slit lite, så du ser om det är stadigt, vid en olycka så spelar bilen ingen roll, bara folk klarar sig.

När hon blir lite äldre, se till att hon kan titta ut på omgivningen. Har själv pallat upp dotterns barnstol med prydnadskuddar från vardagsrummet, så att hon ser ut över instrumentbrädan. Det är ingen vits att ragga med barn om dom inte kan se nåt. De gillar raggarbilar precis som vi!

Lycka till!

Danke
8/27/07, 5:50 PM
#3

Godkänner svenska snuten och man har "surrat" med spännband? Behöver det inte vara säkerhetsbälten?

Skickade ett mail till våran motorfordonsbyrå och frågade hur det var med barn i bil utan bälte…. Fick åtta sidor lagtext om vilka nya lagar som hade kommit i år!!!! Men inte fick jag svar på mina enkla frågor…..

Pontiac63
8/27/07, 6:58 PM
#4

De gånger polisen stoppat mig i Pontiacen har de mest haft synpunkter på nummerskylt (accs) halvljus o.s.v. Aldrig om barnstolar. Besiktade bilen för två veckor sen, med barnstol och spännband, han röck lite och konstatera att det satt fast. Men jag fick nerslag på milesmätare och skyltlyktan, så det blir en vända till…

Om du bara gör det snyggt och "proffsigt" och ser till att det sitter ordentligt, ska det nog inte vara något problem.

Har du redan tvåpunktsbälten i Chevan är det väl ännu bättre.

Nyfiken som jag är, hur är annars fordonsreglerna i Finland/Åland, vad gäller för äldre fordon? Besikta ofta? Skatta?

 Eller är det som i Sverige?

En artikel kanske?

Danke
8/29/07, 6:43 PM
#5

Kör du som vanligt fordon så är det besiktning varje år och dyrare försäkring. Skatt betalar du varje år. Sedan slipper man avgaskraven om bilen är gammal.

Med veteranförsäkring så är det billigare, du får köra i trettio dagar, behöver inte lägga upp för vintern. Besiktning är varannat år. Men det är ganka hårda krav på veteranbesiktningar, i Sverige är det nog enklare. Vet inte hur det är med skatten men jag tror att det är skatt varje år där med.

AusaBausa
9/11/07, 9:45 AM
#6

Vi band också fast vår bilbarnstol m spännband…funkade bra men vet inte vad snuten sagt om det. Stolen satt ju där den skulle och den kom ju ingenstans….hade en bakåtvänd akta- stol, den första…sen även nästa storlek o den fungerade också jätte bra att spänna fast på samma vis.

till de äldre killarna har gubben varit o köpt gamla bilbälten på skroten o satt dit där bak. Dock bara midjebälte…men bättre än inget o där finns ju ingen lag på bälte alls för 8 o 10 år som våra grabbar är.

Annons:
Gasoline
9/12/07, 11:11 PM
#7

Hmm.. Bor du i finland? Här i sverige behöver man ju inte ha bälte alls så längde det inte har varit något från orginal. Vi har väl ingen sådan lag va? Jag undrar jag hur mor min gjorde när jag åkte raggarbil som liten, fanns inge bälte i den, kanske bara ställde mig löst i sätet? Måste fråga..

StefanW
9/12/07, 11:45 PM
#8

#7 När jag var liten så kröp man runt lite hur man ville, minns väl hur man kunde ligga bak i hatthyllan i mormors bagge och läsa Kalle Anka, det vet i tusan om jag skulle få plats idag! Annars låg man bak i kombin…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Gasoline
9/12/07, 11:48 PM
#9

#8 Hmm, för det första har vi cab och ingen hatthylla i =P Och för det andra så åkte jag redan som nyfödd. Mor min hade tydligen mig i barnvagnsinsattsen i baksätet..

Pontiac63
9/13/07, 7:09 PM
#10

Lotta! Läs och lär så du kan ta med dig Viola ut i Chryslern.

AusaBausa
9/15/07, 6:58 PM
#11

Finns ingen lag på det i sverige men för oss spelade det ingen roll för trots det vill man ju att barnen åker säkert, eller hur?

[Anna-N]
9/16/07, 10:52 AM
#12

Lagen säger ju bälten från årsmodell -69. Men vill man att ens barn ska åka säkert så är det ju inte särskilt svårt att montera i bälten i bilen för barnstolen.

När man själv var liten så var det ingen självklarhet att man satt fast i bilbarnstol heller. Tror inte ens det fanns ngn sådan. Man stod på baksätet i farfars PV och räknade prickarna i vinyltaket.

Pontiac63
9/16/07, 11:33 AM
#13

Ett tag när jag var grabb, hade farsan en '61 Ford Taunus. Jag kommer ihåg att jag stod på golvet bak, och det blev en tvärnit av nån anledning. Jag for som en raket och hackade ena ögonbrynet i instrumentbrädan. 3 stygn och blåöga.

Att jag några veckor senare hoppade i soffan framför tv:n och slog upp samma ögonbryn mot ett bord, har väl inte med bilar att göra, men jag har haft nåt emot Fordar sen dess…

Men det är sånt som gör att jag spänner fast dottern när vi ska ut och åka.

Annons:
Kurrijama
9/18/07, 9:53 PM
#14

Vi använder spännband till en bilstol godkänd för 2punktsbälte (borde väl duga??), finns ett antal bilbarnstolar som är godkända för 2punktsbälte. Kolla även om stolen får stå fritt eller om det behövs stödben el dyl om inte stolen ligger mot instrumentbrädan.

Vi ska montera i 2punktsbälten bak till nästa sommar för att förenkla bilturerna med bilstol. Vanliga mittenbälten från vilken bil som helst ska funka har jag hört från flera håll.

 I Sverige finns, mig veterligen, ingen lag om bältade barn om det inte sitter bälten i bilen (är bältespolis gentemot barn..). Det är upp till föräldrarnas goda vilja att skydda sina barn. Tyvärr får man ofta höra "när vi var små" av folk som inte tänker på att, dels dog många i onödan o dels är trafiken annorlunda idag (jag satt inte heller fast vill jag tillägga). Högre hastigheter o fler bilar= fler olyckor, tyvärr beror ju inte säkerheten på hur man själv kör utan även på sina medtrafikanter o på om det materiella på bilen håller. En punka eller en styrled eller nått så…. Skäll på mig om ni vill, det är jag van vid när det gäller min fanatiska inställning till barn o bilbälten Flört

StefanW
9/18/07, 11:02 PM
#15

#14 Är övertygad om att de flesta härinne är noga med att barnen skall åka tryggt och sitta på ett säkert sätt i bilen! Att jag och andra drar upp hur det var när man var liten är ett sätt att visa hur tokigt det var sett med våra ögon idag! Tror också att våra föräldrar gjorde så gott de kunde efter den tidens information och förutsättningar.

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Doehn
9/18/07, 11:06 PM
#16

#14 Köp nya 2 punkts i en välsorterad biltillbehörsaffär. Kostar inget och är säkrare än begagnat. Jag satte såna bak i GTO'n.

LottaU
9/20/07, 1:36 AM
#17

#10 Ja, visst ja. Glömde bort att jag hade "smått" igen :-)

Bäst att jag läser "tråden" noggrantSkrattande

Tack för tipset :-)

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Kurrijama
9/24/07, 7:22 PM
#18

#15  Menade absolut inget mot nån som skrivit i tråden, är bara så van med att bli trackad pga min benhårda inställning o inte bara bland bilfolk…

StefanW
9/24/07, 7:53 PM
#19

#18 Här inne brukar vi inte ha för vana att tracka varandra, här garvar vi åt och med varandra!

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Upp till toppen
Annons: