Annons:
Etikettbilar-blandat
Läst 1300 ggr
Visitor
6/22/07, 7:46 AM

Värsta resan !!

Det absolut värsta bilminnet och upplevelsen jag har är en resa från Örnsköldsvik till Frövi dagen före julafton 1993. Min fd. fru Aina och jag (då barnlösa) startade kl. 10.00 från Ö-vik för att vi skulle komma i god tid ner till Frövi 60 mil senare och fira jul med mina föräldrar med skinka, köttbullar, julmust, julklappar och allt annat som hör julstöket till. Redan en dag innan resan borde jag ha anat att den skulle gå åt h-vete. Då for kamremmen på den "kermitgröna" Forden som denna lilla historia kretsar omkring. Dåvarande svärfar fick dra oss hem från Överhörnäs till garaget för "tokmekning" så resan till Frövi kunde bli verklighet. Ford har jag aldrig gillat ska jag tillägga. Trots detta har jag nog banne mig ägt ca: 10 Fårrrrrdar hittils :)

Nåväl, tillbaka till resan den 23:e December. Det var en solig dag och lagom kallt (-15 gr.) när vi åkte från Ö-vik. Efter Sundsvall vid korsningen till Fläsian tyckte jag att bilen betedde sig förbaskat underligt i framvagnen och det blev bara värre och värre och kanske inte så undra på med tanke på vad som var felet. Stannade på en busshållplats och gick ut och kollade på framdäcken. Såg okej ut. Tog då tag i det högra framhjulet och fick storchocken då det satt totalt löst! Inte hjulmuttrarna utan hjullagret naturligtvis. Inte nog med detta, samma sak var det på vänstra sidan. PERFEKT! 20 mil hemmifrån dagen före "hjulafton" med ett par framhjul som lekte "hela havet stormar" med ett par nerknarkade hamstrar som fått tjall på balanssinnet …… For in till OK:s Gör-Det-Själv hall mitt inne i Sundsvall för att försöka åtgärda problemet. Tror ni det fanns lager till en -78 Ford på "lager"? NEJ, självklart inte - vad hade man förväntat sig annars?

Klockan for iväg och vid närmare tre-tiden på eftermiddagen började jag få så smått panik med lätta svettstänk i pannan och med hjärtslag som påminde om en galopperande schottis…. Vad F*n gör jag? Hade ringt runt över allt till bilfirmor vilka de flesta var stängda. Detta var då mobiltelefonen inte hade haft sitt intåg, tänk på det, utan stog och matade den förbannade telefonautomaten med pengar som en spelgalen Las Vegas-besökare. Till slut, i en sista desperat chansning ringde jag till en liten oansenlig verkstad efter
numera gamla vägen mot Sundsvall, innan dom byggde den nya förbi Midlanda.

Personen svarade och jag förklarade med desperation i rösten mitt problem. Killen var ju allt annat än sugen att byta TVÅ framhjulslager kl.15 dagen före julafton tills jag sade att jag kom ifrån Ö-vik. Då spred sig ett skimmer av värme genom telefonluren då han tydligen varit Ö-viksbo tidigare och visst fasen skulle han hjälpa en "redig" Ö-viksbo i nöd. Glad som fasen och strålande som solen i Karlstad gav jag x-frugan en puss på kinden och vi for norröver igen i ca: 40 km/h då hjulen for åt alla håll utom rakt fram …. de nerknarkade hamstrarna lekte ju som sagt fortfarande "hela havet stormar" i framvagnen …… 

Ca: två mil senare kom jag fram till hans verkstad, körde upp bilen på fyrpelarlyften, killen höjde upp framvagnen och jag ljuger INTE när jag påstår att det högra ramlade av! Det vänstra kunda jag för hand bända bort! ÄNDÅ hade axlarna klarat sig ….. lagrena påminde mera dock som min senaste kladdtårta jag försökte göra iordning - någonting kletigt, odefenierbart och allmänt motbjudande. Snacka om tur i oturen att axlarna var hela i alla fall! Efter lagerbyte och lite löst snack om alltihopa med killen for vi så vidare. Aina var betydligt gladare innan hon varit innan ska tilläggas :) Tror ni nu att historien slutar här? Nejdå, ibland kan den lede vara med hela vägen.

3 mil före Hudiksvall (det är ca: 8 mil mellan "Glada Huddik" och Sundsvall) började motorn låta underligt och ljudet blev konstant högre och högre. Jag stoppade in den trettiosjunde ciggen i mungipan sedan hela historian började, Aina fick något trött i blicken och jag kände åter hysterin komma tillbaka. Ford! Varför i hevete åker jag Ford för när det finns ….. ja Citroen eller något annat bilmärke …. vad som helst! Kl. var 17:50 när jag körde in bilsatan gåendes på vad som lät 2 1/2 cylinder på OK:s mack i Hudiksvall som otroligt nog hade öppet. Kastade ut verktygslådan ifrån skuffen, slängde in en ny cigg i käften, öppnade huven, lossade på tändstiften och drog runt motorn. Det kariktaristiska ljudet ifrån de öppna tändstiftshålen "Pyshunk-pyshunk-pyshunk" hördes tills jag möttes av ljudet "Bloooarpfs" !! Sedan NÄR ska det låta "Bloooarpfs" ifrån en motor?

Lyssnade med en skruvmejsel mellan örat och blocket, jodå, det var ifrån 4:ans cylinder som ljudet kom ifrån. I ren lesshet ringde jag farsgubben och berättade som det var, att jag tänkte fortsätta köra ner till Frövi trots oljudet, må det bära eller brista. Stannar bilen efter vägen så gräver vi väl ner i oss i nån snödriva någonstans tänkte jag och i värsta fall fira julafton med nån grävling samt en ekorre under nån tall efter E4:an knaprandes på nån tallkotte och en näve tallbarr. Kom och tänka på nu att man inte hade hört ordet "tall"iban än då ….

Efter att ha övertalat min x-fru, min far och mig sälv om att bilsatan säkert håller ner till Frövi (vad MER skulle egentligen kunna hända?) så åkte vi vidare ….. och mitt emellan Hudiksvall och Iggesund började så bilen koka…… Blev inte ens förvånad. Hade Ernst från sommartopret tittat fram ifrån baksätet med en borrmaskin och sagt att: "jag har tilläggsisolerat skuffen åt dig!" hade jag bara lyft på ögonbrynet och funderat på varför han inte hade frågat mig om vilken TYP av isolering han skulle använda ….. I alla fall förstog jag att det måste vara topplockspackningen som farit. Förutseende som jag hade varit hade jag fyllt upp 4 PET-flaskor med vatten som vi hade med oss i bilen när vi for från Hudiksvall så vi klarade oss hjälpligt mellan de snälla människor som fyllde på flaskorna mellan varven efter vägen. Tänk på att det var vinter och -17 grader kallt ute, allt blir 1000 ggr värre då ……. och 1000 ggr mer cigg gick det åt ….. 

För att göra historien lite kortare så höll motorn hela vägen ner i alla fall. Hur vet jag inte men kl. 02:07 (kommer aldrig glömma den tiden) på julaftonsmorgonen kom vi ner till mor och far genomfrusna, trötta men glada att vara framme. Motorbytet i den bilen är en annan historia för sig själv som jag längre fram kommer publicera här på sidan. Den kommer innehålla ett stycke Ford, en gammal Fergusson med vajerspel, ett oisolerat garage, sönderslagna knogar och ÄNNU mera cigg … Tycker att detta räcker för denna gången! :)

Annons:
Sven-Erik
6/22/07, 11:57 AM
#1

Haha!!!! Helt underbart!!!! Är det "Murphys lag" eller???
Ja, ibland går bara ALLT åt he…vete. Man undrar när det skall ta slut och då kommer nästa problem. 
Någon gång skall berätta ett par fina episoder ur mitt rätt krångliga liv! Men just nu är det midsommar så jag tror att jag tar en bärs istället!!Skrattande

[Anna-N]
6/22/07, 1:07 PM
#2

Skrattande Härlig historia att läsa om iaf! Dessa Fordar kan ställa till mycket….;)

Celia
6/22/07, 6:58 PM
#3

Vilket rent hel…e! Ledsen 
Tur att man kan skratta åt elände efteråt Skrattande 

Glad Midsommar till er alla!

LottaU
6/22/07, 9:08 PM
#4

Jag läste detta tidigt i morse och jag kan lova att jag skrattade så jag höll på ramla av stolen :-)

Det var inte av elakhet, utan hur jäkligt det kan vara. För jag tror säkert att du skrattar så här långt efteråt!

Sen kände jag igen min kära sambo i detta Förvånad

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Phantom
6/24/07, 1:06 AM
#5

Åååh jobbigt! jag har iof åkt från Västerås till Upplands Väsby med trasig automat-låda (växlade helt plötsligt ner från 3:an till 2:an på motorvägen) i min Buick ´66. men ingenting går upp min resa från Sundsvall i min första bil, en Opel Rekord ´68 när ett bakhjulslager sa upp sig så jag fick köra i 20-35 km/tim från Sundsvall till Upplands Väsby! (svettigt) körde dock vidare hela natten och skrotade bilen av hat senare! Får väl vara glad att jag inte tappade hjulet ändå…

Flingan
7/3/07, 8:10 PM
#6

Hemska minnen dyker upp…..men då tänker man, vi har nog gjort det värsta. Säg inte att du har fler historier i samma kaliber på lager. Då undrar man ju om det är någon som jävlas med en. Lite skit får man ta mellan varven men det ska ju fördelas rättvist mellan raggarna, eller hur, vi har ju gamla bilar allihop. Skrattande

Annons:
ElLobo
7/4/07, 2:21 AM
#7

Underbart! Glad

Upp till toppen
Annons: