Annons:
Etikettgeneral-motors
Läst 13566 ggr
LottaU
4/24/07, 11:03 AM

Chevrolet del 2!

Chevrolet fortsättning!

Chevrolet Caprice Landau coupé av 1977 års modell

Chevrolet Caprice Landau coupé av 1977 års modell

Chevrolet Caprice var en serie bilar som tillverkades av Chevrolet, ursprungligen bara en lyxversion av Chevrolet Impala. Chevrolet Caprice fanns både i sedan- och kombiversion. Sedanversionen användes ofta som taxi- och polisbil i USA. Caprice bytte kaross ett flertal gånger, bland annat 1991, då den fick en strömlinjeformad kaross som floppade, då den av många ansågs som ful. Bilmodellen slutade tillverkas 1996.

1965 Chevrolet Chevelle

1965 Chevrolet Chevelle

Chevrolet Chevelle är en bilmodell tillverkad av Chevrolet åren 1964-1977. Modellvarianten SS tillverkad mellan 1965 och 1972 räknas till de klassiska muskelbilarna.

Chevrolet Corvette, amerikansk sportbil lanserad 1953. Tillverkas av GM i Bowling Green, Kentucky.

Bakgrund

Efter andra världskriget började hemvändande soldater ta med sig europeiska sportbilar till USA. Märken som MG, Alfa Romeo och Jaguar blev omåttligt populära. Två av de som facinerades av de lätta, snabba och eleganta vagnarna var bildesignern Harley Earl, som sedan 1927 var anställd hos GM, och Ed Cole, som 1952 lämnat Cadillac för att sätta fart på det stagnerande bilmärket. Man lyckades övertala företagsledningen om att få ta fram en sportvagnsprototyp. Denna presenterades på det anrika New York-hotellet Waldorf Astoria den 16 januari 1953 under årets Motorama-turné. Kunderna och motorpressen gillade vad de såg, och det beslutades om serietillverkning. Man beslutade även att den nya lågseriebilens kaross skulle tillverkas med hjälp av en för tiden toppmodern teknik: glasfiberarmerad plast.

Corvetten har hittils tillverkats i sex generationer. Dessa benämns vanligen C1-C6 och har tillverkats i drygt en miljon

Chevrolet Corvette från 1958

Chevrolet Corvette från 1958

C1 (1953-1962)

Amerikas första sportbil genom tiderna fick en klen start. Modellen drogs med många barnsjukdomar, både vatten och avgaser läckte in i den skramliga glasfiberkarossen. Efter de två första årens låga produktionstakt, var modellen nedläggningshotad. I jämförelse med 1955 års V8-motoriserade upplaga av den nya Ford Thunderbird var Corvette, som var utrustad med den redan då åldersdigna raka sexan Blue Flame Six på 150 hk, rejält undermotoriserad. Lösningen på dessa problem fanns av ingenjören Zora Arkus-Duntov, som helt enkelt monterade den för året nya V8:an, som senare skulle komma att kallas Chevrolet Small Block, med en slagvolym på 265 in³ (4.3 L) i Corvetten. Introduduktionen av denna motor var en omedelbar succé, och försäljningen ökade raskt. 1957 presenterades bränsleinsprutning framtagen av Rochester som tillval. Denna motor, vars volym nu ökats till 283 in³ (4.6 L), levererade en effekt på 283 hk (211 kW), blev därmed den första i världen som producerade en hästkraft per kubiktum. 1962 förstorades motorvolymen till 327 in³ (5.4 L), nu med maximalt 360 hk (268 kW).

Chevrolet Corvette från 1965

Chevrolet Corvette från 1965

C2 (1963-1967)

Den andra generationens Corvette presenterates 1963. Detta år förändrades karossen till en fyrkantigare design. En annan nyhet var Corvette Stingray (stingrocka). Den hade en delad bakruta, och har av eftervärlden benämnts Split Window.

Skivbromsar på alla fyra hjulen infördes 1965, liksom sidepipes. Samtidigt utökades motorvolymen till 396 in³ (6,5 l). Denna motorfamilj, som skiljde sig från smallblock-motorerna, kom att kallas Chevrolet Big Block. 1967 kom en ännu större motor på 427 in³ (7 l). Ett specialutförande av denna motor kallades L88.Denna motor monterades i bara tjugo Corvetter, och har därmed blivit enormt eftertraktade bland samlare. Sådana Corvetter har bytt ägare för mer än 600 000 dollar.

Chevrolet Corvette från 1975

Chevrolet Corvette från 1975

C3 (1968-1982)

Den tredje generationens, som tillverkades åren 1968-1982, Corvette inspirerades av designstudien Mako Shark. 1969 förstorade GM smallblock-motorn till 350 in³ (5,7 l), och 1970 var det bigblockens tur; 427:an växte till 454 in³ (7,4 l).Dess effekt steg 1972 till 425 hk (317 kW).Första året för den nya hajinspirerade karossen (Mako Shark)var 1968.Då tillverkades det 28566 st. Corvetter varav 18630 st. var convertibles.Av L30 327/300 horsepower engine tillverkades det 5827 st.vilket var basmotorn 1968. L36 427/390hp 7117 st. L68 427/400hp 1932 st. L71 427/435hp 2898 st. L79 327/350hp 9440 st. L88 427/430hp 80 st vilken betingar ett mycket högt pris på samlar marknaden.

Motoreffekterna skulle nu komma att stagnera. En av orsakerna var att man bytte effektenhet från SAE Gross till SAE Net, men det var egentligen det då nya miljötänkandet som reducerade effekten. 1975 levererade den största motorn 205 hk (153 kW).

1973 ersattes de dittills kromade stötfångarna av dito i plast p.g.a nya trafiksäkerhetsbestämmelser i USA

C4 (1983-1996)

Den fjärde generationen avlöste 82-orna men då som 1984 års modell. 1983 hoppades helt sonika över. C4 var en helt ny bil, och man hade vid utvecklingsarbetet fokuserat på att förbättra vägegenskaperna.

ZR-1

Denna prestandamodell hade en 32-ventilsmotor med överliggande kamaxlar som utvecklats av Lotus. Från starten 1990 till 1992 levererade LT5-motorn 375 hk, och från 1993 till 1995 var uteffekten 405 hk. ZR-1 var en av den tidens snabbaste standardbilar då tillverkningen lades ned 1995.

Grand Sport

Chevrolet släppte 1996 Corvette Grand Sport (GS) för att markera att C4 upphörde att tillverkas. Namnet Grand Sport lånades från den ursprungliga Grand Sport från 1963. Totalt tillverkades 1.000 GS Corvetter, 810 coupéer och 190 cabrioleter. Den kunde enbart köpas med en färgsättning, blå med en vit rand över huven samt ett rött fält över vänster framhjul. Denna version hade 330 Hk istället för 300 som de övriga modellerna hade av samma årsmodell.

Speedster

1991 släpptes Callaway Corvette Speedster. Callaway Corvette Speedster är byggd av Reeves Callaway och gjord för att slå ZR-1. Callaway byggde om bl.a. Corvettens hjulupphängning för att öka bilens köregenskaper. Motorn är en 350 in³ (5700 cc) L98 V8:a med en sänkt kompression till 7,5:1 och dubbelturbo. Accelerationen för 0-100 mph (0-160 km/h) är på 12,1 sekunder och toppfarten anges till 296 km/h (185 mph). Motorn lämnar 426 bromsade hästkrafter (420 bhp, 313kW) vid 4250 varv och 761Nm (562 lb-ft) vid 2500 varv. Växellådan är manuell och har sex växlar. Endast 50 bilar byggdes.

C5 (1997-2004)

Den femte generationen av Corvette tillverkades åren 1997-2004, och hade radikala konstruktionsförändringar jämfört med föregångaren. C5 hade att hypermodernt chassi i formpressad aluminium, och växellådan var tillbakaflyttad och integrerad med bakaxeln. Man hade också fått bort de många missljud som C4 drogs med. C5 var i alla avseenden en bättre konstruerad bil än föregångaren.

Corvettens femtioårsjubileum firades av 15.000 tillresta Corvetteeuntusiaster den 20-21 juni 2003 i Nashville, Tennessee med en gigantisk Corvetteutställning i National Corvette Museums regi. En speciell jubileumsutgåva av Corvette såldes också.

C6 (2005-)

C6 har inte några större förändringar gällande konstruktion eller design jämfört med C5, förutom att de uppfällbara halvhjusen som funnits länge på Corvetten nu bytts ut till "vanliga" strålkastare och halvljusautomatik, en bra ändring för länder med lag om halvljus. Sen har de redan goda egenskaperna förfinats ytterligare.

Den äldsta ännu existerande Corvetten

Den äldsta överlevande Corvetten[1] har tillverkningsnummer E53F001003. Denna bil var den tredje som lämnade fabriken i Flint, Michigan, och var ursprungligen en av GM:s testbilar. Bilen såldes av auktionsfirman Barrett-Jackson för en miljon dollar den 21 januari 2006.

Indy Pace Car

Corvette har haft det prestigefyllda uppdraget att vara pace car vid Indianapolis 500 inte mindre än sju gånger: 1978, 1986, 1995, 1998, 2002, 2004 och 2005.

1959 Chevrolet Impala

1959 Chevrolet Impala

Chevrolet Impala är en bilmodell från Chevrolet. Modellnamnet introducerades 1958 och betecknade då en lyxigare variant av Chevrolet Bel Air. 1965 kom Caprice, Impalans mer lyxiga systermodell. Impalan tillverkades ända fram till 1996, med ett produktionsavbrott mellan 1990 - 1994. Impala användes i viss mån även som utryckningsfordon av den amerikanska staten. Impala SS, som den Impala hette som lanserades 1994, kom till genom att en anställd på Chevrolet hade en granne, vars son "stylade" en Caprice. Den anställde tyckte den såg så sportig och häftig ut att han tog den med sig till jobbet och visade upp den för en av GM:s högre uppsatta personer, John Moss. John Moss tog genast upp ett produktionsförslag på en Impala SS där de största skillnaderna gentemot Capricen var att Impalan vara sänkt 45 millimeter från fabrik, hade styvare och mer sportig fjädring och skålade stolar (bucket seats) fram och en mittkonsoll med växelspaken i. Intresset för Impalan är stort, såväl i USA som i Sverige, och det förekomer allt för ofta att folk tar en Caprice och bygger om den till en Impala SS, så kallat "Cloning". Ska du köpa en Impala SS så kolla upp så att det verkligen är en Impala och inte en ombyggd Caprice. Lättast är att kolla på chassinummret. VIN Code, (Vehichle Identification Number) hittar du i vänstra nederkant på vindrutan.

1959 Chevrolet Impala Convertible

1959 Chevrolet Impala Convertible

Del 1 - Chevrolet

Relaterade länkar

Av: LottaU

Datum för publicering

  • 2007-04-24

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
Upp till toppen
Annons: