Annons:
Etikettgeneral-motors
Läst 8418 ggr
LottaU
4/24/07, 2:05 AM

Pontiac

Pontiac, amerikanskt bilmärke som sedan 1926 ingår i General Motors.

1967 Pontiac Catalina

1967 Pontiac Catalina

Märket har fått sitt namn av indianhövdingen Pontiac. Fram till 1956 var av denna anledning var Pontiac som varumärke tydligt indianinspirerat, något som bland annat syntes i märkets logotyp och modellnamnen, ex. Pontiac Star Chief.

Sedan 1957, i och med introduktionen av Bonneville, har Pontiac profilerats genom sina högprestandamodeller, som GTO och Firebird. Bilarna tillhör mellanklasssegmentet på den amerikanska marknaden med en lite lyxigare framtoning än en Chevrolet, men billigare än motsvarande Oldsmobile eller Buick.

Pontiac GTO introducerades 1964 som ett utrustningspaket för LeMans/Tempest. Genom att sätta den kraftfulla 389-motorn från Bonneville i en (ur amerikansk synvinkel) liten kaross, hade Pontiac startat muskelbilsepoken.

Pontiac Firebird presenterades 1967 och var tillsammans med Chevrolet Camaro GM:s svar på Ford Mustang. Med formgivning och motortillval som starkt påminde om vad som erbjöds till LeMans/Tempest, men i ett mindre och sportigare chassi, baserat på Chevrolet Nova och delat med Camaro, var succén given. Modellen konkurrerade med bilar som Mercury Cougar och Dodge Challenger.

Modeller:
  • Pontiac 6000
  • Pontiac Astre
  • Pontiac Bonneville
  • Pontiac Catalina
  • Pontiac Fiero
  • Pontiac Firebird
  • Pontiac Grand Prix
  • Pontiac GTO
  • Pontiac LeMans
  • Pontiac Phoenix
  • Pontiac Tempest
  • Pontiac Ventura
  • Pontiac Starchief

Pontiac Firebird cabrioleter, t.v 1968, t.h 1969

Pontiac Firebird cabrioleter, t.v 1968, t.h 1969

Pontiac Firebird var en Pontiacmodell som tillverkades mellan 1967 och 2002. Pontiac Trans Am är en variant av Firebird, men räknas ofta som en egen bilmodell.

Firebird fanns i både kupé- och cabrioletversioner. Modellen delade grundkaross och många tekniska lösningar med systermodellen Chevrolet Camaro, och konkurrerade i den lyxigare delen av muskelbilsklassen med bilar som Mercury Cougar och Dodge Challenger. Modellen var Pontiacs svar på Ford Mustang som lanserades 1964, vilka utgjorde en ny typ av mindre amerikanska bilar som skulle tilltala ungdomen. Pontiac hade längre skissat på en helt egen modell men GMs ledning tvingade till slut Pontiac att utgå från systermärket Chevrolet Camaro. Bilen tillverkades i två karossversioner, som coupé och cabriolet. Motoralternativen var många när bilen lanserades. Från rak 6:a upp till 400 cui (kubiktums) V8:a. Likaså både manuell eller automatisk växellåda.

1978 Pontiac Firebird

1978 Pontiac Firebird

Relaterade länkar

Av: LottaU

Datum för publicering

  • 2007-04-23

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
Doehn
5/17/07, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här var det tomt. Jag fyller på med en GTO -69. Fotot togs innan helrenovering höst-vinter-vår 2004-2005. Senast körd en sväng i helgen under Ystad cruseing.

 Ägde några fina jänkebilar under 90 talet. Bl.a. en Roadrunner -70 cabbe. Den krossades när vår lada rasade under en orkan -93. Lär vara renoverad nu och finns i Avesta (?).

Tog paus ett par år för att smälta besvikelsen. 1995 kände  jag mig mogen igen och satte in en annons under köpes. Muskelbil 67-69 sökes, gärna Camaro, Charger, GTO eller likanande.

Fick svar från Täby (bor i Skåne). "Har en GTO -69 cabbe, kom nu eller så säljer jag den till en bilfirma. Tog en kompis och körde upp till huvudstaden samma kväll. Bilen hade importerats 1974 och körts som firmabil för en mattläggarfirma under några år. Nuvarande ägaren hade köpt den tidigt på -80 talet. Sålde den -84 till en man som startade en omfattande renovering som var klar -88. Tyvärr gick ägaren bort kort därefter och nuvarande ägare fick erbjudande av dödsboet att köpa tillbaka bilen. Bilen ställdes i ett garage och glömdes bort….

När vi knuffade fram den hade motorn exempelvis bara startats för att köra in kammen ! Några dunkar bensin i tanken och lite i förgasaren så brummade maskinen igång. Körde ett varv runt kvarteret, gjorde sedan upp affären och körde bilen 60 mil söderut samma Söndag.

Mycket har hänt sedan dess. Trodde ett tag att en förbannelse vilade över bilen då jag under pågående renovering blev sjuk i cancer. Hittils har det dock gått bra och i vintras klädde jag och min svärson om inredningen. Tack till Kent på Amerikanska motorimporten för hjälp med reservdelsimport.

Vi ses väl i Trelleborg i Juni ? 

Upp till toppen
Annons: