Annons:
Etikettgeneral-motors
Läst 13351 ggr
LottaU
2007-04-23 21:00

Cadillac

Cadillac, etablerat 1902 och uppkallat efter den franske upptäcktsresanden Antoine de La Mothe, sieur de Cadillac, mannen som 1701 grundade Detroit, är ett amerikanskt bilmärke som sedan 1909 tillverkas av General Motors.

Cadillac Convertible

                       Cadillac Convertible

De första åren 

Den första bilen stod klar i oktober 1902, med en encylindrig motor på 10 hästkrafter konstruerad av Henry M. Leland. Bilen baserades på en design av Henry Ford, som varit involverad i konstruktionsarbetet före han startade Ford Motor Company. Den första Cadillacen var därför näst intill identisk med 1903 års T-Ford.

Henry Leland styrde tillverkningen av bilarna med fast hand. Kvalitet och precision var ledstjärnan vid tillverkningen. För att nå detta mål, köptes den första måttsatsen i USA från mannen som kommit att kallas måttens mästare, svensken Carl Edvard Johansson från Eskilstuna. Med måttsatsen som främsta hjälpmedel höjdes kvaliteten avsevärt. Cadillac var från och med 1908 års modell standardiserad, vilket innebar att alla delar höll samma mått, och att dessa inte behövde passas in för varje enskild bil. Cadillac börjar använda sloganen Standard of the World i sin marknadsföring.

Cadillac före andra världskriget 

Cadillac köptes 1909 upp av General Motors, och märkets marknadsinriktning ändrades då radikalt. Från att ha varit en av T-Fordens främsta konkurrenter om de stora massornas intresse, tog man nu steget in i lyxbilssegmentet. En våg av tekniskt nytänkande och komforthöjande innovationer tog sin början.

  • 1910 kunde man som första biltillverkare erbjuda täckta vagnar. Alla tidigare bilar hade varit öppna.

  • 1912 blev man den första tillverkaren som kunde saluföra elektrisk startmotor.

  • 1915 presenterade man den första masstillverkade V8-motorn.

  • 1926 introducerades det splittersäkra säkerhetsglaset i bilens fönster.

  • 1928 var man först i världen att erbjuda kunderna en synkroniserad manuell växellåda med från varandra separerade växellägen.

1926 anställdes en ny bildesigner, Harley Earl, som snart började skissa på en mindre bil, nämligen LaSalle, som fick sitt namn från en annan fransk upptäcktsresande, René Robert Cavelier, Sieur de La Salle. Tillverkningen av detta bilmärke fortsatte fram till 1940.

Mellankrigstidens Cadillacs konkurrerade med framgång i den nedre delen av lyxbilssegmentet, som toppades av märken som Pierce-Arrow och Duesenberg. Under 1930-talet kunde man erbjuda bilar med V12- och V16-motorer. Dessa motorer blev omtalade för att de, samtidigt som de levererade hög effekt, hade en sammetslen motorgång och var, med den tidens mått, väldigt tysta.

1932 var Cadillac nära konkurs. Företagets ekonomi led svårt efter rekordlåg försäljning och anklagelser om diskriminering av svarta köpare i USA. Krisen var så svår att man diskuterade nedläggning. Vid ett ödesdigert styrelsemöte förespråkade Cadillacs styrelseordförande Nicholas Dreystadt att man skulle profilera sin marknadsföring mot svarta kunder. GM:s styrelse gav honom 18 månader att visa resultat. 1934 gick Cadillac åter med vinst. 1940 hade man ökat försäljningen med 1000 % jämfört med 1934. Detta räddade Cadillac från nedläggning.

I och med anfallet mot Pearl Harbour drogs USA in i andra världskriget, och tillverkningen av civila bilar upphörde till förmån för produktion av krigsmateriel.

![Johnny Cash in the driver's seat of the "One Piece At a Time" Cadillac with Bruce Fitzpatrick standing at the far right.](/Sites/9e34cf88-1006-4dbe-a664-757914f8c3cb/800px-Onepieceatatime.jpg "Johnny Cash in the driver's seat of the "One Piece At a Time" Cadillac with Bruce Fitzpatrick standing at the far right.")

Johnny Cash in the driver's seat of the "One Piece At a Time" Cadillac with Bruce Fitzpatrick standing at the far right.

 

Cadillac efter andra världskriget

Liksom de övriga amerikanska biltillverkarna, togs Cadillac på sängen av krigsslutet 1945. De bilar som presenterades som 1946 års modell var hastigt uppsnofsade 42:or. Alla de amerikanska tillverkarna ryckte dock upp sig i och med 1949 års moderninserade vagnar, som av en slump införde allihop pontonkarossen samtidigt. Dessutom kunde Cadillac tillsammans med GM-kollegan Oldsmobile, som första tillverkare i världen erbjuda kunderna en V8 med toppventilsteknik. Året före, 1948, hade Cadillac infört en designtrend som skulle försvinna först 15 år senare, nämligen fenorna på bakskärmarna, inspirerade av stridsflygplanet Lockheed P-38 Lightning. Fenorna var ett påfund av Harley Earl, som nu stigit i graderna till chefsdesigner. Under hela 1950-talet kom bilarna år för år att bli allt längre, bredare, lägre samtidigt som motoreffekten ökade. Denna trend gällde inte bara Cadillac, utan var genomgående för alla amerikanska tillverkare.

1953 introducerades Cadillac Eldorado, som kom att bli norm för den amerikanska lyxbilen. Det första året tillverkades Eldoradon i blott 532 exemplar, samtliga i cabrioletutförande. Dessa bilar är i dag enormt eftertraktde bland bilsamlare, och betingar numera ett värde på flera miljoner kronor. De främsta konkurrenterna på den amerikanska marknaden var nu det Fordägda märket Lincoln samt Chrysler. Under resten av 1950-talet kom Cadillac att bli en symbol för den amerikanska drömmen. På 1959 års Cadillacs kulminerade designtrenden med fenor, och märkets bilar hade en formgivning som alltjämt anses vara en av bilvärldens mest extrema. Av samtiden ansågs den snudd på vulgär i USA, men har med tiden kommit att bli enormt uppskattad bland bilentusiaster.

I och med 1960-talets intåg försvann fenorna och bilarna fick en kantigare formgivning, men var fortfarande väldigt stora och erbjöd kraftfulla motorer samt hög komfort. Mot slutet av årtiondet påbörjade man en försiktig övergång till framhjulsdrift, och en bit in på 1970-talet blev bilarna mindre i formatet samtidigt som motoreffekten sjönk betänkligt. Detta var ett resultat av oljekrisen 1973 och de allt strängare miljökraven. Under 1990-talet började Cadillac arbeta på att förändra sin image, då man ansåg att en profilering mot yngre köpare var nödvändig. Flera sportiga modeller och SUV-bilar togs fram.

Vid 15.30-tiden, måndagen den 6 februari 2006 rullade det första serietillverkade exemplaret av Cadillac BLS ut från SAAB:s monteringsfabrik i Trollhättan.

Indy Pace Car

Cadillac har vid tre tillfällen, 1931, 1973 och 1992, haft det prestigefyllda uppdraget att vara pace car vid motortävlingen Indianapolis 500.

Cadillac i musiken

Cadillac är utan tvekan musikhistoriens mest besjungna bil. Cadillac blev under 50-talet en ikon inom rocken, en starkt bidragande orsak var en ung man från Memphis, Tennessee vid namn Elvis Presley. Omedelbart efter han slog igenom som artist köpte han en ny ny Cadillac av 1955 års modell. Denna bil lackerades tämligen omgående i en rosa kulör, något som företagsledningen omedelbart tog fasta vid, och införde i produktionen. En annan man som flitigt skaldade om Cadillacs förträfflighet var Chuck Berry.

I Sverige ville man inte vara sämre, popgruppen Hep Stars största hit hette just Cadillac. En annan musiker som kanske inte besjöng märket, men däremot använde en vit Coupe de Ville från 1959 som turnebil, var dragspelsvirtuosen Carl Jularbo.

1957 Cadillac Eldorado

1957 Cadillac Eldorado

Några Cadillacmodeller[

](http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Cadillac&action=edit§ion=6 "Redigera avsnitt: Några Cadillacmodeller")

  • Cadillac Model A Runabout (1903)
  • Cadillac V16 Sport Pantheon (1930-talet)
  • Cadillac Sixty Special (1948)
  • Cadillac Eldorado (1953-2003)
  • Cadillac Seville (1990-talet)
  • Cadillac XLR "Roadster" (2002)
  • Cadillac SRX "SUV" (2002)
  • Cadillac CTS (2003)
  • Cadillac XLR (2004)
  • Cadillac SRX (2004)
  • Cadillac STS (2005)
  • Cadillac Escalade "Lyx-SUV" (2005)
  • Cadillac BLS (2006) (Tillverkas av SAAB i Trollhättan.)

Cadillac Eldorado Brougham 1958

Cadillac Eldorado Brougham 1958

Cadillac Eldorado, bilmodell tillverkad av Cadillac åren 1953-2003.

Eldoradon presenterades 1953 och blev tidigt norm för den amerikanska lyxbilen. Det första året tillverkades Eldoradon i blott 532 exemplar, samtliga i cabrioletutförande. Dessa bilar är i dag enormt eftertraktde bland bilsamlare, och betingar numera ett värde på flera miljoner kronor.

Åren 1957-1960 såldes ett specialutförande av Eldorado i begränsad upplaga kallad Cadillac Eldorado Brougham.

1960 Cadillac Hearse

1960 Cadillac Hearse

Cadillac 1959

Cadillac 1959

Av: LottaU

  • Personlig sida
  • Kontakta

Datum för publicering

  • 2007-04-23

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
Celia
2007-04-24 03:21
#1

Eldoradon hade ju inte varit helt fel *suck*

LottaU
2007-04-25 01:00
#2

Nej, den här häftig :-)

Jag gillar den första bilden, Convertiblen. Den är så läcker.

Men jag får väl nöja mig med våran New Port… Skrattande

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Celia
2007-04-26 02:37
#3

#2 - ja man ska vara stolt, glad och rädd om det man har Glad

StefanW
2007-04-26 13:13
#4

Jag gillar bilden på 1960 Cadillac Hearse här ovan, då kan man sitta i bilen och sjunga som Robert Broberg: …min bil är inte lik din bil för min är en likbil….

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

LottaU
2007-04-26 13:17
#5

När jag hittade den här bilen, så sa jag direkt till Sven-Erik. Det här är en "Gaggenbil" (Sven-Erik) :-)

Han gillar såna här mattsvarta saker Skrattande

Men den är läcker :-)

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Celia
2007-04-28 01:29
#6

Hade ju varit toppen att få en sista tur i den ;)

Annons:
LottaU
2007-04-28 01:35
#7

#6 :-)

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

leo-
2007-04-28 19:11
#8

4 ihög hatt för om jag inte har fel var likbilarna högre i tak och högre dörr just för detta

LottaU
2007-04-28 21:35
#9

Ok, det visste jag inte.

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Celia
2007-04-28 22:11
#10

För min del räcker det med bilen, den som kör mig sista biten behöver absolut inte ha hatt (cowboyhatt i så fall) ;)

Upp till toppen
Annons: