Bigblock eller small block?
Hej på er.
Är det någon som kan förklara skillnaden på en BB och en SB, jag har under alla år hört så många olika versioner. En del säger att det är slagvolymen som avgör men det finns dom som hävdar att Pontiacs 350 räknas som BB, Chevas 350 är ju SB så där sprack väl den teorin. Andra hävdar att det är förhållandet mellan slaglängd och cylinderdiameter, är det någon som kan bringa ljus i mörkret så vore det trevligt.
Tack på förhand Mats med 390 BB eller?? 

Så här säger wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_block
Jag vet att man brukar kalla mopars gamla 318 för big block. Varför vet jag inte. Någon ?

I Pontiacs fall ligger det till så att alla motorer från '59-77 har samma block, men cylindervolymer från 350" - 455". Så själva blocket är lika "big" på alla.
Hos Chevy har de det lite värre… Men en tumregel är: Från 396" - 454" bigblock annars small, men 400"-motorn finns både i en bigblockvariant och som borrad smallblock.
I fallet Mopars 318", så hade de en 318 från "59 (tror jag) som var byggd på de gamla storblockarna, men till '66 konstruerade dom en helt ny motor, med tunnväggiga gjutningar för att spara vikt. Den ligger också på 318 kubiktum, men räknas alltså till småblockarna.
Fordarna har väl nåt liknande system som Chevy. Det enda jag vet är sambon köpte sig en Fairlane '67 med 289" för 17 år sen. Vi hämta den i Kalmar, och den skar i Söderköping, 25 mil hemifrån. :(
Efter motorbyte till en 302", hade hon den och åkte i ett par år, tills det blev dags för häst. Hon bytte upp sig…
Ingen mer Ford på våran gård. :)