American Hotrods
Nåt vi inte diskuterat här, är TV-serien på Discovery, där Boyd Coddington bygger bilar, med en personal som inte går av för hackor. Någon mer än jag, som följer denna "såpa" ??

#0. Jorå, det händer att jag tittar på det ibland. Rätt kul att se hur de jobbar. Men ibland tycker jag nog att det liknar lite "Tomtens julverkstad"…
Det jag mest reagerar på är hur mycket tidspress de alltid verkar ha! Det är Deadlines som är väldigt snålt tilltagna. Kan inte vara så roligt att jobba under såna premisser. Eftersom jag själv byggt en Hot Rod (som tog fyra år att färdigställa!) så vet jag att det inte alltid är så lätt att hitta lösningar på allt. Men fina byggen gör de, trots allt!!

Eftersom jag jobbar som jag gör, så är det inte alltid man hinner att titta, men annars gör man gärna det! Säger som Sven-Erik: det kan inte vara kul att jobba under en sådan tidspress, men vilka snygga bilar det blir…
Inte påminner det mycket från det när man själv låg i garaget! Fin härlig luft efter att man kört med vinkelslipen i rostig metall….not! Det var trångt ,mörkt och kallt! Man blir lite avundsjuk på att se dem gå runt i stora fina lokaler i Hawaiuskjorta och montera blanka och fina detaljer. Det drar rejält i byggtarmen när man ser de fina åken i blank lack rulla ut ut garaget…

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#2. Jo visst blir man lite avundsjuk….
Sen får man väl säga att Boyd är en riktig överlevare! Han var ju Mega-stor på 80-talet, men gick i konkurs osv. Att sedan lyckas jobba sig upp igen och vara bland de Stora, det är beundransvärt!
Sedan att han är väldigt svår att jobba åt, är väl en annan sak.

Ja, men en del tajta deadlines måste ju vara fejk. man har ju sett halvfärdiga bilar i bakgrunden, när dom håller på med nåt nytt, som varit klara i tidigare avsnitt.
En del av personalen verkar ju inte heller jobba direkt hårt. Några är ju faktiskt korkade. Men det kanske är en del av själva TV-upplägget för att skapa "dramatik" Det är väl bara svenskarna som gör ett någorlunda gott intryck. Fast Boyd kan nog vara en jobbig chef emellanåt.
Emellanåt kan det nästan bli som när gaphalsarna i OCC bygger hojar. Den serien kan jag inte se längre. Irriterar mej bara på dom.

#4 Jag har funderat över det där med deadlines. Vad skulle man välja som kund ? Få en illa ihopkommen bil som stressats fram för att hålla en deadline eller ge dem den tid som krävs bara det blir bra ? Jag hade nog valt det senare men det är nog fejk precis som du säger.

#5 Det kan nog vara en peningfråga som vanligt "over there" Leverera i tid och du får betalt, försent och du får betala!? Vad vet jag!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jag brukar kolla på det när jag kan! riktigt kul å se när dom bygger osv! jobbar ju en svensk där och har ju varigt en hel del svensak praktikanter.. dock brukar dom va väldigt sega! kul serie iaf!

Det är till och med två svenskar som jobbar där. Svenskar har som regel mycket gott rykte om sig i bilbyggarkretser i staterna.