Raggare iFokus

Raggare

Etikettbilar-blandat
Läst 2349 ggr
Sven-Erik
0

Raggarbilarna på vintern!

Jag undrar hur ni gör med era bilar på vintern? Ställer ni av dem och låter dem stå och vila, eller tar fram verktygen och börjar renovera något? En del kanske fortsätter att köra på vintern? Skriv och berätta!
Själv så ställer vi in bilen i garaget över vintern. När våren kommer så blir det plötsligt bråttom att fixa allt, så det är det bara att sätta fart!

Sven-Erik
0

Just ja! Har ni fyllt kylsystemet med glykol än? Gör det om inte!
Även det bästa varmgaraget kan råka ut för elavbrott. Inge roligt att behöva byta motor/ kylare för att den frusit sönder!

Celia
0

Fick renoverat kylaren tidigare år som någon kanske minns. Ska kolla om jag fick glykol i den då också…

Tänkte köra in Sara i det halvfärdiga garaget, men ska först se om det kan hinna bli helt klart innan den värsta kylan. Usch, jag vill ha sommar året om…

Nej, jag kör inte när det är vinter. Inte heller om det stormar och/eller regnar.

t-bird63
0

Det ska bli stor bromsöversyn i vinter, det inte som det borde när jag bromsar, man får trampa så foten nästan går genom golvet.

Den här vintern blir det avställning, det är ju ingen mening att göda försäkringsbolagen i onödan. Numer är det ju ett sätt att smita från skatten också. Skrattande

Celia
0

Jag har betalt kring tusenlappen för att ha Sara helförsäkrad/år samt 36:- i administrationsavg. för att få ett skattemärke.

Har det skett några ändringar nu och vad har jag missat i så fall? Generad

Sven-Erik
0

Jag får säga som Celia! Tycker att det har varit så himla billigt att ha bilen påställd, att den är inreggad året runt…
Jämför med en BMW….(nu igen…) som kostar 6752 kr i halvförsäkring/ år! huga!

Celia
0

För att inte snacka om Porsche *svimmade när räkningen kom*

Sven-Erik
0

#6. Hehe…hur mycket gick den på?? Fot i munnnen

Celia
0

Ja nu fick jag ta fram eländet. Ser att det står helår på ett ställe, och halvår på ett annat. Hur som helst - summa 9875:- men sen skulle jag betala in 5100:- (du har valt att betala halvår står det). Ja och detta är BILLIGT för att bostaden är på vischan. Tror att det närmar sig det tredubbla inne i Malmö t ex.

Hur som helst så ska jag ställa av skiten nu, så jag behöver inte betala :)

Är ditt pris på BMW från en storstad eller på landet? Hur som helst så 'vann' du :)

Sven-Erik
0

#8. Skrattande Så billigt?? hehe….
Tur att du ställer av skräpet då! Hur f..n kan folk ha råd med såna bilar?
Jag satt och lekte med tanken att köpa en BMW 540. Så jag gick in på en försäkringssajt och fyllde in uppgifterna. Vi bor på landet (urskogen) och jag har 3 miljoner skadefria år….
Tror nog du vann iaf Celia! Det här var för helår…..

Celia
0

Att ha råd beror helt och hållet på vad man prioriterar, så sa min sambo när han fanns här. Hans intresse var bilar, men bara att köra - all service skedde på verkstad. Men sen hade han ju ingen annan dyr hobby heller (det fanns det inte pengar till) ;)

Jag blev aldrig klok på hans smak när det gällde bilar - å andra sidan blev han aldrig klok på min smak heller ;) Jag skulle backat vid ett köp om gamla jänkare hade inneburit samma försäkringssumma som t ex Porche. Då hade jag hellre varit utan bil…

Fast han var värd mer än den där bilen, han kunde fyllt hela ängen idag och jag hade inte sagt något. Bara han hade stannat kvar! Karlar, när ska man bli klok på dem :/   ;)

Doehn
0

Bilen här är påställd året om men körs inte på vintersalta vägar. Kom precis hem från en tur till Malmö. Första lördagskvällen i stan (med bilen) på många år. Kom på att det är internationella bilfria dagen idag, vilken ironi…

Har entusiatförsäkring så det är inte lönt med avställning. Betalar 2500/år för helförsäkring. Värderade upp bilen hos försäkringsbolaget till nyligen också. Se över era villkor så de inte försöker köpa ut bilen för 15kkr om olyckan är framme…

Apropå försäkringar så var det mycket diskussioner om orimliga premier på det gamla BMW forumet på den tiden det var aktuellt. Fanns unga killar som fått offerter på 50 - 100 kkr per år för en nyare M modell. Hade en kille på mitt gamla jobb som betalade 26kkr för sin Volvo C60.

[Anna-N]
0

Vi har inga bilar ute vintertid numera. De är försäkrade året  och får vintervila i garaget… Där står de på rad och diskuterar ;-)

I år har vi inte haft ut någon bil alls på vägarna. De har haft sabbatsår….

Pontiac63
0

Det blir som vanligt, i garaget. Avställt, över datorn ställer man på igen på ett ögonblick. det är bara att skriva ut ett intyg så får man åka, om man har lust någon kall och fin vinterdag. Kör inte när det saltas, men under  -15 kan man åka utan risk  för rost, bara frost…

Danke
0

Under vintern så pallar jag upp Chevan så att fjädringen får vila lite.  Under "vilotiden" blir det att fixa det som man tycker behöver fixas till nästa säsong…

Doehn
0

Har en lång lista på saker som måste fixas under vinter.

GTO: Växellåda viner i 2:an. Byta olja och filter samt ev. ventilhus. Byta fläkt (viskositets). Byta lyftare och kamaxel. Lyftarna är helt slut. Risk att det blir så när man kör för sällan.

Camaro: Kylare. Bensinpump. Ny kamaxel. Nytt avgas.

Cougar: Allt :-)

Mrs-Blues
0

Blir en hel del att göra med både stora och små projekt i garaget .Står inför att byta ut motorn i en av bilarna och lite småpyssel med de andra (nya fönsterhissar, fix med bromsar, oljebyten osv…)Angenäma "bekymmer" dock. Måste ju pyssla om bilarna så de är klara att rullas när vårsolen kommer…*längtar*

Gasoline
0

vi ställer in våran bil, eller min fars. Jag skulle gärna vilja reparera och fixa upp den lite, men får ingen hjälp, inga pengar och ingen respons från övriga familje medlemmar. Lägger inte ner minna hårt sparade pengar på en bil någon annan ska köra sönder när jag fixat den själv. Få vänta tills jag köpt min egen.

Celia
0

Hepp, jag köpte överdrag till Sara igår :) Glykol och glykolprovare samt lite annat smått och gott. På torsdag ska jag få hit lite hjälp med att starta upp och flytta bilarna och husvagnen och sen åker hon och 'tysken' in i det halvfärdiga garaget.

Sven-Erik
0

#18. Hoppas att den startar lätt, så att den kan få komma in under tak! Känns bra när de är omhändertagna!
"Tysken"! Haha, det där lät som om du inte var så jätteförtjust i!

Celia
0

#19 - nej knappast!

Sven-Erik
0

#20. Hm…låt den gå som snöplog i vinter? Fot i munnnen

Celia
0

#21 - Bra idé! Skrattande

leo-
0

Ett tips om Sara har stått hela sommarn varmkör henne och rulla ut och kör en liten runda så att alla växlarna går i  innan du ställer in henne för vintern.

bara för en saks skull då har oljan kommit runt på alla ställena som den ska vara och bromsar +styrning hålls igång .

Det bör man göra även under vintern om man ska vara petig 1 gång säg varannan vecka starta låt gå varm. kör igenom växellåda

Då mår hon bra till våren utan ev läckage i från packningar blaGlad

Sven-Erik
0

#23. Bra tips leo! Då mår bilen mycket bättre sedan!

Phantom
0

#23, Låter vettigt, jag brukar bara dra runt med startmotorn ett par tre gånger per vinter…