Raggare iFokus

Raggare

Etikettallmänt-om-raggare
Läst 2738 ggr
Caprice_79
0

Viktig Fråga!

Har en fråga som nog kommer att diskuteras ganska hett här. Men måste bara ställa de.

Varför förknippas Ultimatule med Raggar musik?!

Vet folk ens att pengarna som blir över från deras sålda skivor osv. Går till Ny nazism?

Tycker itne alls att den musiken hör ihop med den här kulturen!

StefanW
0

Instämmer! Vet man vilka som "utnyttjar" musiken, så låter det inte lika bra längre….även om "Idas sommarvisa" i hårdrock version var kul…men det är en helt annan sak1

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Caprice_79
0

Nej precis. Jag tror att folk inte lyssnar på deras texter ibland. Dom är ju som sagt kännd för sin Vitmakt musik :p

Tycker som sagt att de blir ganska tråkigt.. att man få höra att raggare är nå jävla "nasse svin" Med tanke på att jag och min kille är raggare och jag är mörkhyad.

Sven-Erik
0

Jag vet inte om Ultima Thule och raggarmusik hör ihop på något vis. Det enda är väl att raggare brukar gilla rock, och Thule kör ju också rock…

Rent spontant tycker jag att man skall hålla isär Nationalism och Nazism. Att hylla sitt eget land tycker jag inte är fel, men att dyrka en liten gubbe med lustig mustasch går nog bort!

Caprice_79
0

Jo.

Men läser man på om dom, så är det tyvär sant att dom har sånna åsikter.

Tycker inte riktigt man ska blanda ihop det.

Nej, men idag så kan vi inte hylla vårat land(jag ser Sverige som mitt land) Utan att bli kallad nasse. Och det beror nog mycket på sånt folk. Vi kan inte hissa flaggan ens. Tycker att det blir överdrivet. Och det bistår dom med, att folk blir så anti.

ElLobo
0

#3: >att dyrka en liten gubbe med lustig mustasch går nog bort!

Och även utan att dyrka den lille gubben, kan det få oanade proportioner.

En fristående modellbyggarklubb i vårt västra grannland har på en av sidorna på sin hemsida en bild på den gamle korpralen med hörlurar på huvudet, diggandes musik.
Detta uppskattas inte av styrelsen i det nationella förbundet, som vägrar att länka till den här klubben så länge de har kvar bilden på hemsidan.

Ingen med minsta förnuft kvar kan ju få denna bild att på något sätt vara nasistisk eller att stödja nasismen, utan enbart en kul, förvandlad bild. Tycker åtminstone både jag och många andra. Vi får väl se hur det hela slutar, som det är nu så är det hårda ord mellan organisationerna.

susanne.s
0

Jag tycker att även Eddie Medusa borde lyftas fram ang raggarmusik. Tyvärr är väl hans texter ganska kvinnofientliga eller åtminstone så har dom en förlegad kvinnosyn men det verkar vissa skita i och skrålar på och tycker dom är skitfräna. Raggarmusik för mig är typ Rockabilly och musik som påminner om Sista natten med gänget.

Ang nazism så är väl raggare inte förknippade med tolerans till invandring heller om man ser tillbaka historiskt.

Pontiac63
0

Har aldrig hört att just Ultima Thule skulle förknippas med raggarmusik. Har aldrig hört dom i samband med cruising/bilträff/raggarfest överhuvud taget. Men jag har väl varit på rätt fester antar jag.

Beträffande UT anser jag att det mest låter skramligt. Deras s.k. texter hör man ändå inte, för de skriker ju bara…

2Dark4u
0

För det första så är inte Ultima thule någon typisk raggarmusik, sedan så har som tur är inte alla raggare samma musikstil.

Ultima thule är "vikinga rock" och inte "vit makt" musik, skillnaden är enorm. Att dessutom blanda in nazism i samanhanget tyder bara på hur jäkla okunniga folk är. Skilnaderna är stora som på typ en Cheva och en Fiat, likheterna finns i att de har 4 hjul, men sedan är det inte mycket annat som stämmer.

Sedan som raggare så skiter man i hudfärgen om man inte drar sig till dem som kallas sydstats raggare, för de är för det första en aning vildare och sedan har många men inte alla lite mer höger åsikter.

Förstår att du hade tänkt dig att det skulle bli en het potatis, men jag ser det bara som att du bevisar din okunnighet öppet utan att förstå vad du själv ställer för fråga…

NoraDede
0

som jag sagt i tidigare trådar så är det wannabe raggare som har denna musik. idioter vill jag kalla dom

Gasoline
0

Antar att det hänger ihop när det "nya raggarna" går runt med det där märket (vet inte vad det kallas) som brukar sitta på chopper tröjor, dessutom så lyssnar ju många från den nya generationen på sådan musik. Men jag vet inte riktigt, jag är inte rasist eller något i den stilen heller för den delen, så det bästa så skulle vara och fråga dom som tycker/tror så eller dom som lyssnar på ultimatule och liknande i sina fina, gamla, hederliga bilar.

Cruising
0

8# sydstats raggare är vi väl alla? all rock n roll och rock a billy kommer från sydstaterna + stilen frisyren mm..så sydstatare är vi allesammans D

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

rattlebonecar
0

hmm…. det var de svarta slavarna i usa, som komm med blusen. deras musik som de sjöng för att stå ut med vardagen. och om man ska ta en  lång historia kort så kommer  rock musiken där i från.

så min åsikt är att vi har de svarta att tacka för en stor del av den "kultur" vi utövar.

Jo och många svarta  jobbar i Detroit.!

rasism och i min menig den överreklamerade sydstatsflaggan , kan man lägga bort om man vill hylla rock musiken.

Sven-Erik
0

#12. Alldeles riktigt! Bluesen är rockens ursprung. Kan inte annat än hålla med ovanstående!

Cruising
0

12# eftersom rocken kommer från sydstaterna så bör man inte lägga samma flagga på hyllan! ta fram den som en hyllning från vart rock n roll och rockabilly kommer ifrån istället! sj har jag den tatuerad på armen utan att vara rasist!

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

2Dark4u
0

#12 Flaggan har blivit till en symbol för att man skiter i samhället, en rebell i enkelhet.

Korset som många yngre använder nu är en symbol för de 4 elementen, riktigt gammal symbol, bra mycket äldre än kristendomen. Ska den symbolen bli rasistisk så borde inte kristendomen ligga långt efter…

Gasoline
0

#12 håller med dig delvis, ogillat att bära denna symbol då den av har blivit mer en nazistisk symbol. Men håller med #15 samtidigt, den ska väll oxå symbolisera "oss" rebeller?

Pontiac63
0

Här kan ni läsa om det kors ni diskuterar. Järnkorset. Används mest idag av tysklands försvarsmakt och av knuttar. http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnkorset

Och här kan ni läsa om hakkorset eller svastikan som den heter. Idag används den endast av idioter. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika

StefanW
0

#17 Kunde inte låta bli att visa denna bild av ett kanadensikt kvinnligt hockeylag i Edmonton (The svastikas) från 1916!

Den formen var den samma som Eric von Rosen hade på det flygplan (Thulin D) som han skänkte till den vita sidan i Finland 1918 och som det Finska försvarsmakten använde fram till 1945.

Men sedan (1920) kom det en liten man i brun skjorta och ställde den på kant och sedan dess så förknippar man svastiskan med enbart hakkors och nazityskland.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Svastikan är ju en religiös symbol och förkommer på tempel i asien. Om jag inte missminner mig är de vända åt andra hållet eller nått sånt. Men som sagt en viss herre ställde till en hel del.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Gasoline
0

#19 Jag har oxå för mig att hitler vände på hela hakkorset.. Men inte säker. Kanske står i någon av de länkar han la in här?

Celia
0

#20 - hoppas verkligen inte att Hitler är medlem här ;)

ElLobo
0

#21: Skrattande   Så läste jag det också.

#20: Här gäller det att se upp med vad man skriver! Skrattande  Eller kanske HUR man skriver. Det kan ju bli lite fel ibland.

Gasoline
0

#21 #22 Haha, jo, jag såg att det blev att stå lite konsigt. Haha!

Sven-Erik
0

"Solkorset" som senare blev symbolen för nazisterna, var även logga för ASEA före 2:a världskriget. De tog bort den loggan efter det, vilket man kan förstå!

Phantom
0

#11, helt rätt!

Ang. Ultima Thule så spelade Eddie Meduza in en del ihop med dem men vågade inte ge ut det pga alla skriverier i tidningarna men sanningen är att Ultima Thule inte är rasister utan nationalister. För övrigt så verkar det ju finnas raggare som gillar all möjlig musik…

Gasoline
0

#25 Jo, jag tror nog att alla nutida raggare överlag lyssnar på annan musik än stilens musik. Vadför bara snöa in sig på en? Sålänge det spelas "rätt" musik i en jenkare är jag nöjd. Tycker det ser illa ut när dom kommer på raggarträffar med hip hop dunkandes i bilen..