förstår inte!!
Nu kommer väll alla äldre tycka att jag är världens blöja ect men jag förstår inte stilen som dagens raggare har skinnväst å trä skor. Var det verkligen så här i första svängen på 50 talet?? Nej. inte gick dom runt å söp som svin i trä skor å skinnväst, Det var ett snyggt mode då bowling skjorter , uppkavlade ärmar på t-shirtsen Och jensen satt då ,dom hängde inte som på dagens eddie meduza fantaster, å eddie meduza ser ju vissa som en gud hans musik har ju inget med raggare å göra . Men min stora fråga är då hur har jeans väst å trä skor kommit till som "raggar" klädsel?

Jag är inte gammal haha, bara 16 år. Men är fantast så der räcker :)
"Motorburen ungdom" som raggarna kallades, var unga rebeller som hade sina bilar,brudar och Rock and Roll. I början av -50 talet spred raggarna "fasa" i alla traditionella hem, dom stack ut, drack sprit och lyssnade på musik som det var lite ös i. Tyvär blev folk lite aviga till dom för att det var mycket fester osv. Men så här är det, att idag finns det dom som super som svin och lever jävel i någon gammal pilsnertruck. Sen finns det dom som gillar bilarna, musiken, stilen ja liksom andan. Men tyvär ger dom här som lever jävel oss andra dåligt ryckte.
Eddie Meduza har gjort otroligt mycket musik, en del är väl inte vad jag skulle kalla "raggar"musik kanske, men han har även gjort en hel del bra ibland har han gjort covers. Inte alls illa :) Men du bör välja vilka låtar du lyssnar på, för att få höra den "bra" Eddie :)
Nej Raggarna hade inte träskor och skinnväst. Men skinnvästen hägrade även på -50 talet. Och gör även idag. Man klär sig som man vill, bara man trivs med det själv.

Jag vet vad raggare är jag är rockabilly/raggare mitt användarnamn ljuger har haft det användar namnet länge så det hängde med hit åsso

dåså ;)
Jag har inte använt min skinnväst på 5 år nu.. kör bara med tröja/t-shirt/ skjorta.. inge hackspett t-shirt eller någe då bara typ enfärgade allmänt.. blåa jeans med uppvik å boots/myggjagare… tycker jag känns rätt iaf:P

Man klär sig precis som man vill, huvudsaken att man känner sig bekväm i kläderna ;D

#0. Hallo! Ja, det här med klädseln är nog lite olika beroende på vem du frågar! Men vanligvis så har ju jeans, jeansjacka och boots varit den vanliga "raggarklädseln". Det hänger nog kvar sen raggarkulturen kom från USA då James Dean och andra "ikoner" klädde sig i det. Skinnjacka och väst har ju också alltid varit populärt!
Fast sen så skilde det sig lite på olika grupperingar. Beroende på musiksmak så valde vissa kavaj, skjorta osv.. Rockabilly-killarna körde sitt stuk osv.
Träskor och gällivarehäng är nog en rent svensk företeelse! Man får väl det som en inhemsk variant!

sj är jag ju rockabilly som sagt . å rockabillys klär sej uju inte direkt i träskor om vi säger så

Ja med tiden ska jag ut och ragga - vet inte vad jag ska ta på mig då… Inte träskor i alla fall :)

#8.
Just ja! Men hur är det med er tjejer här ute? Klär ni er i något speciellt eller blir det jeans osv…..dvs samma som killarna!?

Tröja, byxor, skor och en jacka 

Här blir det nog lite mer kvinnligt eller det är olika. Beror på tillfället.
Men på Power Meet, så blir det något som syns eller rättare sagt så andra ser mig… eller vad säger du Sven-Erik? 
Annars är det nog byxor som gäller, men INGA träskor. Hemskt fula :-)
Om man går tillbaka i tiden, då när jag var lite yngre, så var det nog samma klädstil där. Vid speciella tillfällen kjol eller klänning, annars jeans.
Men jag skulle aldrig sätta på mig någon 50-tals klänning, inte alls min stil. :-)
Kommer ihåg för en ca så där åtta år sen på Power Meet… Tänker på min kära sambo, vad han hade på sig på Power Meet…
Kul var det :-)
Sen var det två Raggare från stan, som skrev på en papperslapp, att dom nästa år som det var Power Meet, skulle sätta på sig nätstrumpor och högklackat… Väntar fortfarande på det, inget som jag har sett, fast jag har varit med varje år 
Kanske bäst nu att jag åker iväg ett tag, för det kan vara någon som kanske inte är så glad på mig nu
Raggarkramis 
Må så gott
Lotta "Värd på Insidan"

Bilder, bilder - du glömde bilderna Lotta!!!! 

#13. Snälla Celia!!! Sätt inte några griller i huvudet på´na! 

Tack gode Gud, jag är bönhörd 

#15 Hehe, äntligen!!!!!

#14 Beware!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ahhhhhhh!!!!!!!!

Efter som Raggarna var dåtidens "innekillar" följde dom ju dåtidens mode… Kolla gamla bilder på Hep stars, där har du svaret med skinnvästen. Så skinnvästmodet borde kommit i mitten på sextiotalet. Dåtidens raggare var förmodligen inga bakåtsträvare utan gjorde det som behövdes för att få med brudar i bilen, följde de trender som gällde! Dagens "svettraggare", de som åker sönderslagen bil och har dålig hygien, verkar bara vara ute efter att få uppmärksamhet, inte att ragga brudar! så varför dom kallas raggare är för mig en gåta! det ända dom har gemensamt med raggare är att dom åker usabilar. Men det gör ju även egnaföretagare med cheva van…. ;)

#15 - ja nu har jag varit i boxen. TACK LOTTA!!! *kram* - nu saknas bara bilderna här, sen är min dag fullbordad!!! 
Sen är det väl oxå så att saker förändra, allt modeniseras. Har dock inte sett så många med skinjacka, mer folk med jeans jacka

Kan hålla med om att träskor går bort, mest för att de är osköna att gå i och jobbiga att köra bil med.
Uppvik på jeans går också bort. Blir bara att tänka på när man var grabb och morsan köpte jeans, "att växa i" Och så fick man gå där med dessa jävla uppvik, där sand och jord och barr la sig i själva uppviket och ramla ut på golvet när man klädde av sig, och så fick man städa…
Och tänk på högstadiet, där gick man med träskor, knallorange Helly-Hansen med jeansväst utanpå och åltajta jeans, fast man var smal som en sticka. Långhårig dessutom. (nej det finns inga bilder)
Nej, 70-80tal var inte snyggt…

Jodå, långt hår på killar kan vara störtläckert - se bara på alla hårdrocksband från 80-talet 

#22 Hehe, jag hade också en ornage Helly-Hansen under när det var kallt! Sen kom skinnpajen och utanpå en jeansväst med avklippta ärmar! Tajta jeanse, boots (låg klack utan spets!) Snusnäsduk runt hals eller som pannband. Håret i hästsvans…
Vilken svärmorsdröm! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#24 - ja nu har jag ingen dotter som kan skaffa en svärson till mig, men jag hade säkert fallit som en fura för dig själv på den tiden… Det hade räckt med snusnäsduk och hästsvans 

Jag skall se om det inte finns något foto….! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#26: JAAAAAAAA!!

När jag går ut äre, blus jeans, boots eller pumps som gäller. Och natuligtvis Skinnjacka!
Man klär sig så att man trivs med sig själv, är ju trots det som räknas. För hur fin känner man sig om man ha kläder på sig som man egentligen inte trivs i :p

#30 - den som väntar… jag har gott om tålamod förstår du :)

Ang det här med skinnväst och träskor så kom ju raggarna att nästan försvinna ett tag på 60-talet för att återuppstå på 70-talet igen och blev då naturligtvis influerade av dåtidens mode som var just träskor till jeansjacka. Jag tror att skinnvästen fanns redan som modepryl på 50-talet ute på landsbygden i alla fall som ett praktiskt plagg utanpå finskjortan(kallt här i norden) likaså den raka långa modellen av skinnjacka.
På 70-talet så använde raggarna sig också av sk. mc-jackor med massor av dragkedjor och axelklaffar och då gärna till cowboyboots.Både brudarna och killarna.
Dagens raggare är ett hopkok av 50-70 och nutid enligt mitt sätt att se det. Raggarbrudarna ska vi inte glömma. På 50-talet var det dels svenskt mode som gällde men de tuffa anammade även usa stilen. Nu tycker jag att äldre brudar (som jag) ofta kör det som vi använde på 70-talet. Nämligen jeans långt hår stora örhängen, ringar hästsvans, skinnjacka eller jeans jacka osv Vi kör inte träskor! Yngre brudar är ofta nutid i sitt mode eller helt influerade av Rockabillyn.
Jag var med på 70-talet och här där jag bor är väl Raggarnas epicentrum kan man säga. (Falun)

Visst hade vi träbonnar som de heter här i skåne Vi var ju många som åkte på dessa träbonnar vilket var helt livsfarligt Inget jag rekomendera att någon ska prova på

Minns med fasa platåträskorna som kom när jag gick i lågstadiet. Jag skrek mig till sådana och sen höll man på att bryta benen när man skulle springa i dem! Livsfarliga!! Men sen lärde man sig också att gå i högklackat. Allting har en mening :)

Platåträskor, vad hemskt. Kommer ihåg dom. Sulan var en halv decimeter hög. Men träskor fanns ju i alla möjliga modeller. Med kurbitsmålning på t.ex 
Fast träskorna är snyggare än Foppatofflorna.
tycker inte det är specielllt viktigt att klä sig på nåt speciellt sätt för att man kör jänkebil eller cykel. Så länge det är helt och rent och man trivs i kläderna.
Och jo jag har en gammal väst.jeansjacka långt hår.boots och träbonnar som jag har till affären i trädgården mm tycker att dom är sköna att gå i.
men inte för att jag kör ett visst fördon utan för att jag trivs i det.
Jag brukar använda boots jeans och min mockajacka med sveriges största krage på typ, som jag fick av farfar som han hade för 40 år sen. sen har jag en brun skinjacka som jag brukar ha. men sen tycker jag att dagens raggare spökar ut sig för mycket med tröjor med tryck, även jackor fullproppade med märken..50 talets raggare kunde ha boots å helt vanliga skor och byxor med en vanlig skjorta till, även nån form av mössa/hatt å det var 40 tals bilar som kördes. så jag kallar en raggarbil för äkta om den är från 1940 talet. på bilden ser ni hur raggarna kunde se ut

Bra saker blir gamla saker, lär er det!
till vardags blir det oftaste jeans och nån skön tröja, bekvämt är det viktigaste men ska man ut och glida fin bil på nån cruising så brukar man stila upp sig lite ordentligt med 50 tals klänning, pumps, frisyr ja helt enkelt hela kittet 

mode hit å mode dit… va äre som gör att folk ska bry sig varför anndra går klädda som dom gör? själv går ja klädd i jeans t-shirt på sommarn å samma på vintern fast me nån huvtröjja me nå snyggt tryck på å skinnjacka… sen måste du tänka på att raggarkulturen å rockabilly inte ä samma sak….