nutidens raggare
Nu sticker jag nog ut min näsa lite för mycket kanske.
Raggare nu är inte alls vad raggare var på 60.talet då jag var med. Dagens raggare är en blek kopia jämfört med då, min åsikt.

Jo, men det är väl ändå inte så konstigt? :)

Jo du det har du nog tyvärr rätt öm=(… #1 frågar man mig så tycker jag det är väldigt konstigt, man ändrar väl oftast int på kulturen, utan man startar en ny kultur istället ifall man tycker det är fel på den kulturen som finns.. Det är ju vad som hänt raggarkulturen man har ändrat på den, tycker det är förjävligt att det ens får göres på de viset… För nuförtin skäms man nästan för o va Raggare på grund av att så möe har bleve ändrat=/.. Jag funderar på o bli Rockabilly istället den tanken får jag upp i skallen varje dag, eftersom Rockabillyn är äkta o där värkar det som att det finns regler som säger vad en Rockabilly är.. För ska man säge vad en Raggare är idag så säger dom flesta Volvo, Dunka dunka, slå sönder, svin o en massa annan dret.. O det är ganska tråkigt o vare Raggare då.. Visst Raggare var väl lite vilda förr, men nu äre ju de svinigaste som finns helt plötsligt… De e ju bare o se på de där jäkla Power Meet! Helt jävla förstört nu ju..
# 0 Håller fullständigt med dig! Jag var också med på 60-talet när man åkte stora bilar och lyssnade på en massa sköna låtar….visst var det slagsmål ibland, men ärligt utan sparkar och inga droger mer än silverrom och coca cola…..

#2 slå sönder? volvo? dunka dunka? de har inte ett skit å göra me raggarkulturen! att svennson är totalt borta näre gäller va raggare ä e en sak! de ä inget som säger att dom har rätt! dom har helt jävla fel…. de ä inte vad svennson tror att raggare är som styr kulturen!

#4 nej jag vet det.. Men det är ju så det är överallt=/… Alla har ju börjat tro att det är så, liksom nästan alla yngre idag tror ju att de ska vare så… I min klass på skolan så äre jag o en kompis som vet vad det är som är rätt i klassen, o sen är 2 av av mina kömpiser som tror att det är Volvo o som jag då sagt som gäller o jag vet inte hur jag ska tala om för dom vad fel dom har… Vet att det inte är Svenssons som styr raggarkulturen, men det är ju inte dom som har tagit fram Volvo o dunka dunka o allt annat dret… Det liksom är ju dagens yngre som har fattat fel=(.. Men det är väl bare o ta i o visa dom vad en äkta Raggare är antagligen…

#5 har likadant i min skola… de ä bara å skita i dom…

Fast självklart urlakas det ju ju mer tiden går, "äkta" är ett begrepp jag inte riktigt fattar! Man är väl vad man är? Om svensson-människorna kallar en nåt annat, so what tänker jag. Bara man kör på det som gör en glad och nöjd så är det väl det som räknas?

Dagens raggare är inte vad det var på -60 talet, mina föräldrar började båda vara med i svängen på -70 talet. Det finns vissa dret, som på power, där finns det gott om dom. Men det är kul med kulturen och vårat gemensamma intresse, att jag 17 år kan samtala och disskutera delar, modeller och motorer med en äldre medelålders man.
Men det är inte så spec kul när man ser en ung kille, precis fått körkort, med en tröja som det står "fuck u I drive a Volvo" och gasar runt i en 240 o kallar sig raggare. Då har man inte fattat vad raggare är.
Även om jag är så pass ung så håller jag helt med, hade varit mycket härligare å levt på de "riktiga" raggarnas tid :)
Självklart är det ju inte samma sak, tider förändras och det gör människor oxå.
"För ska man säge vad en Raggare är idag så säger dom flesta Volvo, Dunka dunka, slå sönder, svin o en massa annan dret", det kallas för blöjisar, tycker jag. Och faktiskt så va ju inte raggare då det begav sig så jävla perfekta, typ dagens legister. Vadför tror ni att raggare va så hatade och kallades för rebeller, för att dom va lugna och skötsamma? Skulle knappast tro det, inte för sin tid iaf.
Men visst, det finns vissa som svinar och håller på, synd att de ska förstöra denna fina kultur och vårat ryckte, det har väl aldrig varit spec bra, men det kunde ju ha varit betydligt mycke bättre! Och att åka volvo ser inte jag som en blöjisstämpel och inte att ha baslåda i bilen heller, det brors alldelles på hur man andvänder det! Det anser jag iaf, och som tur är så får man ha en fri åsikt i detta land.
alltså ibland kan jag inte förstå hur vissa människor resonerar när det gäller detta! att raggarna har fått dåligt rykte tror jag beror mycket på eddie meduza & ronny & ragge. för fan, dem har inte ett skit med raggare att göra egentligen. Folk har bara fått fel inblick.
Folk säger att det bara finns en massa blöjraggare över allt och det kan jag hålla med om. Unga pågar som åker runt i volvo & epa och spelar Eddie meduza högt och tror att dem är raggare, det kan jag också störa mig på. Men Om dem nu tror att dem är coola så låt dem vara det. dem växer också upp någon gång!
Hur många ungdomar idag är det inte som kör runt med sina europeiska eller japanska bilar och skruvar upp volymen till max. Köper helt nya baslådor bara för att det ska höras när dem kommer. vevar ner rutorna & kör som idioter. det är bara dunka dunka musik som dem spelar, även kallat skit musik. Detta är tydligen accepterat, men när vi andra kör med våra bilar blir det ett jävla liv. Nån som håller med mig?
det är också en jävla massa snack om punkare & raggare,
för att raggare är hatade av punkare & tvärtom är tack vare singeln som eddie meduza släppte "punkarjävlar".
förstår inte riktigt hur de kan bli så pga av en låt? själv gillar jag inte heller punkar stilen.
#11, 12 Ja, det blir oftast ett jävla liv om raggare, har det inte alltid varit så? Det är så himla löjligt, när vårmönstringen i Lindesberg ska hållas så måsta stan stängas av tidigt för att det stör befolkningen. Kan inte de tråkiga folket bara flytta sig ur stan för våran skull 1 dag om året?! Tycker det är urlöjligt!
Jag vet inte riktigt hur detta ligger till, men jag tror punklåten ragger is a bunch of mother fuckers (ursäkta stvaningen, den är tyvärr inte den bästa). Punkare och raggare har iaf på sista tiden gnabbats, vilket jag tycker är löjligt! Jag har punkar kompisar och jag accepterar dom som dom är även om jag inte är så förtjust i deras stil, och jag antar att dom accepterar mig som jag är oxå.
#13. Jo det tror jag med, att det alltid har varit så. jag tycker det är sjukt att man knappt ska få ha en årlig crusing längre, här stängs det av gator och massa annat skit å fort vi har crusing.
#14 Ja, jag tycker att det vorde bättre om dom sattsade på att ha poliser i stan så att dom såg till att det gick rätt till än att ha dom till att spärra av stan!
ja håller med dig!

Om låten punkjävlar
folk i allmenhet har extremt svårt att fatta ironi
eddy medusas låtat genomsyras i dom flesta fall
av ironi , jag tror nog att punkjävlar nästan var en
hylning till dom rebelliska ursprungliga punkarna
Synd att det har varigt så mycket sjafs i mellan
två nästan närligande kulturer..
#17 Jadu, jag vet ej, men vet att det tydligen ska vara tjaffs oss grupper i mellan. Men som du säger, det är närliggande grupper.
Hurvida han var ironisk i denna låt eller ej vet jag inte, så eddie inte är någon utav mina favoriter.

#17 så ironisk att de skulle va en hyllning känns väldigt långraget.. däre mot vare nog så att han inte tyckte om den sortens musik helt enkelt…
hej! raggarmormor här(L)jag var i varberg förra fredagen på crusing,,och så många snygga raggar-bilar,,alltså riktiga raggare,,,men som sagt,där var också ett par ur-usla småglin i rena vraken som skrek och bar sej illa åt,,men dom var inte många.där var raggare i alla åldrar,från min ålder 60 år och ner till 10-åringar som var ute med morfar eller farfar,,,länge leve raggarkulturen