Raggare iFokus

Raggare

Etikettallmänt-om-raggare
Läst 3806 ggr
Gasoline
0

Fyllechaufför - regler?

Har funderat lite om det där med regler när det gäller att vara och att ha fyllechaufför, oskrivna regler alltså.

Vad förväntar ni er att chauffören ska göra och vad passagerarna ska göra åt chauffören?

För mig är en oskriven regel att chauffören ALDRIG betalar. Dessutom så tycker jag att passagerarna ALLTID ska lyssna på chauffören, vilket jag aldrig upplevt att de gjort när jag kört.

En annan sak som jag blir riktigt irriterad på är de som åker med men inte betalar, tycker det är självklart att man hjälper till med soppan, det är trotts allt inte gratis att åka jänkare!

Jea59
0

Sen lång tid tillbaka minst 50 år, så betalar chauffören ingenting.

Chauffören blir bjuden på mat och entre om man åker till något ställe.

Är man bara ute o åker så blir chauffören bjuden på något att äta om han/hon vill ha, kaffe eller nåt.

Dom som sitter med och åker delar på kostnaden till chauffören och även delar på bensinkostnader.

Gasoline
0

#1 Exakt vad jag tycker. Kommer du på något mer?

Indy
0

Jomen de lite som du säjer,fast chauffören behöver ju inte ge upp vid 10 på kvällen. De ä ju inte så kul för dom som åker me å betalt soppa kanske….Hände en lite rolig episod för nåt år sen här hos oss. Vi hade bestämt med en chaufför kl 18.00 en lördag,men han ringde vid kl 17.00 å sa att han fått förhinder men fixat en annan förare,denna nya förare ringde vid kl 18.00 å sa att även han fått förhinder men ordnat en 3e chaufför som dök upp vid ca kl 19.00 så kvällen va räddad ändå.,…De ä chaufförer med ansvar deSkrattande

Gasoline
0

#3 Självklart. Men om chauffören i förväg har sag att denna bara kör till 10 får man acceptera det eller hittat någon annan.

Tycker nog att om man har lovat så har man det och skickar inte över det på någon annan, själv skulle jag inte vilja att vem som hellst körde min bil. Men det va jag bra att han tog sitt ansvar iaf.

imsuchadiva
0

Om man får böter som passagerarna orsakat, tex sitta på fönstrerna och liknande, så ska inte chauffören behöva betala bötern.

FerretCrow
0

Helt klart rätt det du skriver. Alla som är passagerare i bilen delar på soppa pengar och det chauffören vill ha. Den som är snäll och ställer upp och kör ska inte behöva betala sin egen mat eller entre. och vill chauffören åka hem är det bara lyssna på denna. livsfarligt om en förare blir trött men måste fortsätta köra så att säga

RockinNewport
0

Håller med er =)

Chauffören ska aldrig behöva betala. Och man ska respektera chaufförens åsikt.  När vi är ute så äre att Chaufförn bestämmer om denna oxå respekterar de som åker med.  Och om jag kör en polares bil så väger bilägarens åsikt tungt. För han eller hon känner bilen bättre och vet hur den ska köras=). Men om man är trött redan innan så ska man inte åta sig att köra för det kan bli utdraget. Då gör man bäst i att försöka hitta en ersättare och stanna hemma=)

Minns när vi skulle åka hem senast vid ett-tiden på kvällen. Och visst, vi lämnade festen kvart över ett men med bilen fullpackad med 12 pers som skulle lämnas av i halva länet… var hemma med bilen vid halv sju på morronen… Då var man seg hehe.., Men minnesvärd kväll…

och om man kör på folk som är vakna och håller igång så tycker jag att man blir piggare…

Förstår inte folk som tycker det är tråkigt att köra bara för att man måste vara nykter.  Man kan ha lika kul ändå om inte roligare + att man mår bättre dagen efter och kan åka till Pizzerian och äta haha.

Finns inget bättre att köra en fin jänkare och ha lite rock n roll på stereon och ha kul med polarna=)

.... You Never Can Tell ....