Raggare iFokus

Raggare

Etikettbilar-blandat
Läst 1185 ggr
Phantom
0

Törstig motor

Jag har en Cheva Blazer som drar omkring 2 liter milen, det kan väl inte anses normalt! Motorn är bilens originalmotor, en 307:a och den har automatlåda och endast 2-hjulsdrift. Jag har självklart försökt med att byta allt i tändsystemet och justerat förgasaren (4-port). Några förslag på vad man kan testa…

Sven-Erik
0

Hehe…en riktig jänkare SKA dra soppa! Skrattande.

Nä, skämt åsido, det kan bero på många olika saker. Först får du nog kolla upp skicket på motorn. Ta ett kompressionsprov för att kolla om du har bra och jämnt komp i alla cylindrar. Är det någon cylinder som "dippar" så är det troligen slitna lopp/ kolvringar. Motorn förbränner inte soppan rätt då och bilen blir törstig.
En annan sak att kolla upp är vilken utväxling du har. Hög utväxling= motorn varvar mycket vid landsvägsfart!

Det är bara lite av de orsaker det kan bero på. Tänk också på att de gamla V8:orna utan datastyrd insprutning brukar vara rätt så törstiga.
Gasa och njut!

StefanW
0

Enda chansen att få ner förbrukningen är väl att rulla ner för Åreskutan på tomgång…. det är inte kul när det blir en virvel i tanken så fort man startar. Annars håller jag med #1

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

du kan ju prova med en 2 ports förgasare närmaste blaser jag hafft var en apach-69 med 350 / th350 aut just med 2 port och den var snål på soppa  men som sven-erik skrev är det ju mycket som spelar in lycka till!

//pebben

Sven-Erik
0

När man ändå håller på…varför inte montera en kompressor?
Det låter så himla gött!

Phantom
0

Bakaxelutväxlingen är original (å den varvar inte så mycket) och jag både har och har haft flera jänkare så jag vet att det inte ska behöva gå åt så mycket soppa. Min Ford 54 drar 1,3 l milen (Ford 302 motor + aut från 68). Men det där med kompressionen kan vara värt att se över.

Doehn
0

2 liter milen är ju billigt ;-)

Ett enkelt sätt att kolla slitna cylindrar är ju mängden blowby. Öppna oljelocket med motorn igång, pustar det avgaser är den slut.

Allvarligt talat, är 307 med 4 portare orginal ?

Hur ser stiften ut ? Kan ju vara en utbytt förgasare med fel munstycken.

Phantom
0

Vet faktiskt inte om det är originalförgasare. Stiften kan vara lite oljiga…För övrigt drar den i stort sett ingen olja och startar bra, när den stått still i nått år så startar den på ungefär tredje försöket…