Annons:
Etikettallmänt-om-raggare
Läst 5361 ggr
Gasoline
2/11/09, 12:08 PM

Blöjisar

Jag och en bekant satt och snackade förut om vad man anser vara en raggare, och han ansåg att man inte var en äkta raggare om man inte hade jänkare. Tycker ni att det är så? Måste man verkligen ha råd att ha jänkare för att få vara raggare? Nej, de som ej hade jänkare och kalla sig för raggare va blöjisar, eller blöjraggare som han sa.

Jag tycker att det är helt knäppt att man ska ha råd att ha jänkare för att få vara raggare, själv har ju familjen en jänkare men jag har inte råd att ha en egen bil änns, gör det mig till en blöjis?

Blöjisar tycker jag är de som åker med sinna 740 till raggarträffar och tycker att dom är fräna. En volvoraggare är en raggare som åker runt och sladdar med baslåda i baksätet. (kan ju faktiskt inte påstå att jag är helt oskyldig.)

Vad är ordet blöjis, volvoraggare och raggare för er?

Annons:
Rockabillyforever
2/12/09, 12:46 AM
#1

Jag tycker igentligen man kan börja säga vad många % Raggare man är igentligen, för då fattar man lite mer också blire int så möe tjaffs.. Dom som är utan jänkare o klär sig o lyssnar på musiken o så o som int har någon jänkare, kan man ju t. ex säga är 85% Raggare precis som jag:)…

Men desutom så kan man skaffa jänkare bare en vill teräckligt, man måste örke jobba så hårt så att man kan ta ett lån o så, en annan försöker att=).. Nej man är inte en blöjis för att man inte har en jänkare, men väljer man en Volvo framför en jänkare då är man blöja, eller en ny bil framför en veteranbil mjo då är man fan också en blöja o då tycker jag det är 0% raggare, ialle fall så äre så jag ser det men men vet ju att de kommer nog bli ett jävla liv för det blir det ju alltid när det pratas om detta…

Mjo blöjisar åker ju jämt jävla Volvo eller Merca eller något, med baslåda o dunka dunka.. Men faktiskt så tycker jag en Raggare kan ha en Volvo eller Merca eller någon annan skitbil som bruksbil det tycker jag är helt okej=), men ifall man kan ta jänkaren så är ju det de bäste man kan göre=)..

Volvoraggare är ju också en sorts blöja kan man säga tycker jag liksom det är ju bara Volvo o Volvo i skallen på dom o liksom Volvo kommer aldrig bli en Raggarbil, visst en Amazon eller PV kan de ju va lite raggarstuk över, men sen 240, 740 o alla di där jävla serierna kan di ju kaste nerför ett stup eller gräve ner tycker jag fan..

Raggare, rätt  kläder o musik med jänkare=100%

Raggare, rätt kläder o musik men utan jänk=(85%

Sen 50% kan vare svårt o komme på vad de skulle vare=/…

Blöja=0%

Men men detta är vad jag tycker ialle fall=)..

mattssonnr1
2/12/09, 5:54 AM
#2

jag är en 85% raggare

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

texaco
2/12/09, 12:29 PM
#3

"volvoraggare" är blöjjisar! blöjjisar är dom som kör runt i europer å kallar sig raggare… sen raggare är ju folk som älskar jänk rock´n´roll å allt annat som har me raggarkulturen å göra… sen å börja säga att man är 91,74% eller 33.33 % raggare är bara löjligt! antingen är du raggare eller inte…

va fan ä jag då? hahahaha jag har 2 jänk klär mej i jeans t-shirt å flanellskjorta eller skinnjacka på de… å lyssnar bara på rock´n´roll rockabilly eddie meduza å rännhola rockersSkrattande

Gasoline
2/12/09, 7:55 PM
#4

Hmm, ja, för jag tycker inte riktigt att man kan säga att någon inte mär raggare för att dom ej har en jänkare, en jänkare kostar att åka, kostar att köpa och kostar att reparera. En volvo kostar inte så mycket att köra, kostar kanske en del att åka och ha försäkrad men den är i princip gratis att laga =P

Alla har inte råd till att köpa jänkare, och deffenetivt inte nu när det är lågkonjuktur. Jag är bara så j*vla gla att jag är född och uppväxt med jänkare.

Rockabillyforever
2/12/09, 8:26 PM
#5

#3 va äre för löjligt med det då, det är väl det som är sanningen.. Liksom då menar du att en blöja som kallar sig Raggare är lika möe Raggare som en riktig Raggare eller??? Jag kommer ialle fall säge vad jag är i % för det är av någon anledning lättare tycker jag.. O sen får man väl tycka det är löjligt, ja tycker det är bra möe löjligare o säga att man är något som man inte rektigt är så…

#4 Lägg ner Volvo snacket äru snäll, det är liksom törligt o höre på.. Visst Volvo är väl bra biler som bruks men det lär aldrig bli någon raggarbil, bruksbil men inte mer.. Vad äre som är så dyrt med jänkare då??? Va jag vet så är bensinförbrukningen det enda som har vart problem i min familj men men, dom jänkare som vart i min familj har i stort sett vart helt felfria och fria från rost, visst priset är ju ganska dyrt på dom men köper man en rektigt fin så har man ju en bil flera år framöver sen så, o är man händig så går ju det mesta laga på dom sj…

Däremot har vi också haft massa Volvos som har vart sönderrostade o går dåligt o allt möjligt, farsan har en 940 som han snart hellre kör te skroten för nu har han i stort sett bytt nästan allt i motorn o den går ändå int som den ska.. Visst dom startar varje dag o går o skaplig komfort men mer är det fan int… O 940 är inte gratis o laga, men visst nu mener ju du kanske lite äldre Volvos.. Men 240 o 740 är väl den typiska blöj bilen o det kommer det nog vare jämt…

Ska en Raggare ha en Volvo så ska det vara en rektigt gammal 50-tal eller 60-tal…

Men men skitsamma för alla tycker så olika o jag tror nog att det börjar komma ett slut på raggarkulturen, för ingen tycker lika o det finns fan inga regler fört heller.. Liksom öm det ändå skulle kunna läggas upp liksom någon jävla regel så man har något som berättar lite o som måste följas ifall man ska kunna va Raggare.. För annars kommer det väl snart några jävla puckon i förstora kläder hip hop o skinnaväst o tror o säger att dom är Raggare o åker någon jävla stylat japanskt skit! De kommer snart säkert något sånt.. Bara väntar på det eftersom vem som helst kan kalla sig Raggare idag så…

Gasoline
2/12/09, 8:40 PM
#6

#5 Jag sa aldrig något om att ha en volvo mer än som en bruksbil, eller? Hmm, jadu, inköpet är mer är 10 ggr så mycket, våran jänkare drar mer än volvon jag åker och delarna är dyrare till våran jänkare än volvon. Jag tycker helt enkelt att volvo är billigare och att jänkare är dyrt, dessutom krånglar volvon mindre än firebirden trotts att den andvänds mer. Jovisst är 740 är en blöjbil, det är det, men det är ju frågan om hur man andvänder den, tycker jag.

Sikken tur att alla får tycka olika ;)

Annons:
mattssonnr1
2/14/09, 3:19 AM
#7

okej jag är raggare men har ingen bil tyvärr

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Gasoline
2/15/09, 7:09 PM
#8

#7 Ja, då antar jag att du anser att man ej behöver ha en bil för att vara raggare.

Angelclaw
2/15/09, 10:38 PM
#9

#7 Nej men du har ju i familjen iallafall ;)

Jag skulle nog kalla mig själv… bilintresserad.  :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

mattssonnr1
2/16/09, 2:03 AM
#10

#9 japp det stämmer för du har ju

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Angelclaw
2/16/09, 2:08 PM
#11

#10 jag menar ju det ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

mattssonnr1
2/18/09, 5:04 AM
#12

#11 jag får ju säkert låna bil av dig nån gång

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Gasoline
2/18/09, 6:40 PM
#13

#12 kanske om du ber snällt och tindrar med ögonen =P

Annons:
mattssonnr1
2/19/09, 4:41 AM
#14

haha jaa det kanske man skulle prova

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Angelclaw
2/19/09, 6:07 PM
#15

#12 Njaa vi får väl se ;) *S*

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

mattssonnr1
2/20/09, 12:27 AM
#16

haha kan ju vara chaffis åt dig

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Angelclaw
2/21/09, 4:28 PM
#17

#16 Haha joo men säg inte sånt högt, det lär du få äta upp sen ju ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

leo-
3/1/09, 8:13 PM
#18

Satt och läste inläggen lite och tycker att det inte handlar om man har bil eller inte utan om en inställning till livet.

Man blir inte ´raggare´för att man skaffar en Valiant. skinnväst.  boots. och lyssnar på rock n roll 

raggarlivet enligt mig handlar mycket om gemenskapen och bilintresset framför allt. inte om man kör jänk eller svenssonbil

även om jänkare oftast är en bättre bil

själv kör jag en SAAB 900 för att kunna ta mig fram dit jag vill till ett hyfsat pris men jag kallar mig raggare lika mycket som jag kallar mig biker (ja jag kör cykel) och jag har ett par V8:or bakom mig

Sen att det finns dom som dunkar med sin volvo håller jag med om men det är bara ett sätt att försöka imponera på polarna och det är ju häftigt att vara där dom stora grabbarna är

Så det går inte att lära sig bli på ett sätt eller ett annat utan man hamnar i det förr eller senare om man håller på att skruvar och går på träffar och liknande. och det gör man ju inte om man inte är intresserad av hela konceptet

Snacket går ju i samma typ som att kalla en yuppisarna på 80 talet för räserförare för att dom köpte Porsche. Eller att du är en biker för att du köper ett paket med en Harry Davidsson och ställ med fransar

OBS MINA åsikter om det hela

Gasoline
3/1/09, 9:25 PM
#19

#18 Haha, "Eller att du är en biker för att du köper ett paket med en Harry Davidsson och ställ med fransar", gillar den kommentaren. Men vänta nu =O Jag kör faktiskt en volvo 740 som dunkar utav fan mesta dels utav tiden, dock inte på crusingar och sådan. Försöker jag vara med de stora grabbarna tro? =P Tyckte om ditt sätt att se på saken.

mattssonnr1
3/2/09, 6:33 AM
#20

#17 nää jag kör så gärna åt dig

Mopedburen dumbom Tungan ute

 

medarbetare på Motor & Humor

Annons:
Angelclaw
3/2/09, 6:42 AM
#21

#20 Åt mig ja, men tänk om nån annan hör? ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

[Moparmaniac]
7/12/09, 1:38 PM
#22

det är bara så jävla roligt att läsa vad ni skriver. håller med "gasoline".

MAN KAN VARA RAGGARE FAST MAN INTE HAR NÅGON EGEN AMERIKANSK BIL . OCH MAN BEHÖVER INTE HELLER VARA RAGGARE FÖR ATT MAN HAR EN JÄNKEBIL.

Intresset för bilarna & musiken räcker för att man ska kalla sig raggare, eller vad man nu vill kalla sig! ANTINGEN ÄR MAN RAGGARE ELLER INTE, DET VET MAN SJÄLV!

det folk inte förstår är att ni som säger att man måste ha ett åk för att vara raggare? lika bra som att säga att ni inte är raggare då. ni kör väl inte rundor med er amerikanska bil på vintern? 50 & 60 talets USA körde man med bilarna året runt.

Då man man lika bra kalla er för blöj raggare. ni är ute med bilarna på sommaren, men som bruksbil kör ni volvo eller annat svenskt skit. ni ska inte uttala er vem som är raggare & inte raggare. det vet man bäst själv.

eller, någon som håller med ?

Gasoline
7/12/09, 4:32 PM
#23

#22 Ja, jag anser att man vet bäst själv om man är raggare eller inte. Personligen har jag inte råd att köpa en jänkare med inkomst 3500 kr i månaden, och om jag inte får kalla mig för raggare pga av det så får det stå för de andra.

Blöjis eller inte, men jag älskar kulturen och det kan ingen göra något åt.

Angelclaw
7/17/09, 1:05 AM
#24

jag tänker såhär: De som oftast skriker "oäkta" är ju de som kanske snabbast skulle klassas som "blöjjisar"

Var det ni är -skit i vad folk tycker. Vill du kalla dig raggare - gör det. Det är intresset och inte stämpeln som är viktig!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Gasoline
7/18/09, 10:52 AM
#25

#24 Gillar din förklaring ;)

Angelclaw
7/18/09, 3:22 PM
#26

#25 Haha men det är min erfarenhet att det brukar vara så ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

vornanen
7/23/09, 6:26 PM
#27

Syftar nu på #1;
Jänk, check. Kläderna, nja halvt. Musiken, när det är tid för sådant.

är jag en tjugofemma eller.

Annons:
yeager
1/14/13, 11:34 AM
#28

Om man är raggare eller inte avgör man själv. Tycker inte att man kan sätta upp några regler som man bör uppfylla för att kallas för raggare.
Jag tror att ser man sig själv som raggare gillar bilarna musiken kläderna sammanhållningen mm.
Sedan kan man gilla olika bilar och musiksmak och båda är raggare enligt dom själva. Hur skulle det se ut annars?
Blöjraggare var /är bara något vissa kallade andra mest tracka någon som inte hade det ena eller andra ja rätt bil oftast.  
Men visst det står alla fritt att tycka att någon som inte har en jänk inte är en riktig raggare. Det där med hur % raggare man är kan man roa sig med om man vill om man vill.

Psychoobilly
4/4/13, 11:00 PM
#29

Raggare - FIN bil, inte allför "sluskig", mer ren å fin.

Volvoraggare - hörs ju att de e nån mä typ 240, 740

Blöjraggare - epa-raggare

Skellefteraggare
6/22/13, 12:34 AM
#30

Jag har själv ingen kärra ännu, eftersom jag inte har råd. Däremot lämnar jag knappt lägenheten utan skinnjackan, myggjagare och brylcreem i håret. Jag är raggare och trivs helt perfekt med detta. Bilen kommer den dag jag får fast jobb någonstans.

Däremot epa- och Volvoraggare har jag allt svårt för, och har svårt att inte skratta då jag ser dem cruisa runt på stan med nedvevade rutor, kepsarna på halv åtta, maximal bas och lyssnar på Magnus Uggla eller något. Lånade farsans Cadillac DeVille i somras och cruisade runt lite på egen hand (givetvis med alla rutor nedvevade), och stannade till vid ett rödljus mitt i stan. Jag hamnade bredvid ett sånt där gäng i en risig 740, så jag tänkte ha lite kul; så jag lade bilen i "Park" och fick ögonkontakt med föraren i Volvon och mullrade lite diskret med den där 500 cui V8:an och rörde inte en min. Då det blev grönt ljus började precis låten "No Particular Place to go" på stereon, och jag mullrade iväg… och gasade lite extra så att åttan verkligen skulle höras. Då jag svängt runt hörnet utom synhåll för dem, så trodde jag att jag skulle skratta ihjäl mig… då kunde jag inte hålla masken längre :)

Upp till toppen
Annons: