Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 3025 ggr
Malte
2007-12-21 23:20

OT Kattbadning (humor)

Kattbadning som kampsport

En del säger att katter aldrig behöver badas. De säger att katter har ett speciellt enzym av något sort i deras saliv som fungerar som en ny, förbättrad variant av Ariel - den hittar smutsen där den gömmer sig och viftar bort den. Jag har trott hela mitt liv på denna sägen. Som de flesta blint troende har jag lyckats vända fakta som att det luktar konstigt så fort katten kommer in i rummet, till att lukten kommer från den välanvända mattan framför öppna spisen eller att jag faktiskt inte har dammsugit under soffan på några veckor.

Den dag kommer dock, då en man måste se massan i ansiket och säga att "den här katten luktar som en allmän toalett under en het dag i Barcelona". När den dagen kommer till ditt hus, som den har kommit till mitt, kanske några råd kan vara på plats, då du tar din pälsklädda vän under armen och tar ut bäringen mot badrummet:

Steg 1Tänk på att även om katten har fördelen av snabbhet och brist på omtanke över det mänskliga livet, medan du har styrkans fördel. Utnyttja denna fördel och välj rätt slagfält. Välj inte att bada honom på en öppen yta där han kan tvinga dig att jaga honom. Välj ett väldigt litet badrum. Om det är större än 1 gånger 1 meter, kan jag rekommendera att du stiger ned i badkaret med katten och stänger glasdörrarna. (Ett vanligt duschförhängare duger inte. En katt som går bärsärkagång kan strimla ett tredubbelt duschförhänge snabbare än en politiker kan ändra åsikt.)

Steg 2Tänk på att en katt har klor och tvekar inte en sekund inför att skilja din hud från din kropp. Din fördel här är att du är smart och vet hur du ska klä dig. Jag kan rekommendera segelduksoverall, istoppade i byggarbetsstövlar som räcker till knäna, ett par stålbrynjehandskar, en arméhjälm, en hockeymask och en långärmad luftvärnsjacka.

Steg 3Förbered allting i förväg. Det finns absolut ingen tid för att stiga upp ur badet för att hämta en handduk när du har en katt som just då gräver ett hål i din luftvärnsjacka. Häll upp vattnet. Kom ihåg att flaskan med kattschampoo är inne i kabinen. Fixa till så att handduken kan nås, även om du ligger på rygg i vattnet.

Steg 4Använd överraskningsmomentet. Ta upp din katt nonchalant, som om du bara skulle ta med honom till köket och hans matskål. (Katter brukar inte bry sig om din utstyrsel. De har som regel lite eller inget intresse av mode. Om han dock undrar över dina klumpiga kläder, förklara lugnt att du deltar i ett produkttest sponsrat av Helly Hansen.)

Steg 5När du väl är inne i badrummet är snabbhet väsentligt för överlevnad. I en enda rörelse måste du öppna glasdörren, glida ned i karet, stänga dörren om er, doppa katten i vattnet och spruta schampo över katten. Du har nu påbörjat de vildaste 45 sekunder i ditt liv.

Steg 6Katter har inga handtag. Lägg till det faktum att han nu har såpig päls och ditt läge har förvärrats avsevärt. Förvänta dig inte att få hålla katten mer än två eller tre sekunder åt gången. Dock, när du väl håller honom, får du inte glömma att ge honom en dos av schampo och gnugga som en besatt. Efter det kommer han att riva sig fri, och faller då baklänges ned i vattnet, varpå han sköljer av sig schampot själv. (Världsrekordet för katter är tre schamponeringar, så förvänta dig inte för mycket.)

Steg 7Härnäst måste katten torkas. Ovana kattbadare tror alltid att detta led är det svåraste, eftersom människan nu är utpumpad medan katten är väldigt bestämd. Fakum är att torkningen är inget jämfört med vad du just gått igenom. Detta på grund av att katten nu sitter som klistrad mot ditt högra smalben. Du tömmer helt enkelt karet genom att peta ur pluggen med din fot, sträcker dig efter handduken och väntar. (Det skall dock tilläggas att katten ibland kan arbeta sig upp mot ditt huvud och slutar som ett naturligt bihang till din arméhjälm. Skulle detta hända är det bästa du kan göra att helt enkelt skaka loss honom och uppmuntra honom att sätta sig på benet.) När allt vatten har runnit ut ur karet, är det bara att sträcka sig ner och torka katten.

Steg 8Efter några dagar har katten slappnat av så mycket att du kan ta loss honom från benet. Han har vanligtvis inget att säga de kommande tre veckorna och kommer att spendera merparten av sin tid med att sitta med ryggen vänd mot dig. Du kommer då att förmoda att han är arg. Detta är oftast inte fallet. Som regel håller han bara på att utarbeta sätt att komma igenom ditt försvar och skada dig för livet nästa gång du ger honom ett bad.

Men nu luktar han i alla fall bra mycket bättre.

Annons:
StefanW
2007-12-22 01:58
#1

Härligt! Det låter som det var en trevlig stund med katten. Har själv haft katt och tycker att det var en bra beskrivning. Hunden däremot fick man dra upp ur karet…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2007-12-22 08:31
#2

Skrattande

Nu vet jag varför jag inte har katt! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Zartha
2009-03-16 12:30
#3

Skrattande

--------------------------------------------------------------

ObestämdFörst när vår hjärna ser ett mönster och en aha-upplevelse kommer ur det påstådda, sker en klang mot den egna erfarenheten och kunskap uppstårFörvånad

Gasoline
2009-03-17 08:33
#4

Hmm, lät som en gång när jag skulle bada min skitiga katt =P Haha, skämt å sidor.

leo-
2009-03-21 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade denna på ett annat forum som jag var inne och tjatade på och den passar ju här

Skrutt
2009-03-28 23:07
#6

Tur att ingen av mina 4a katter stämmer in på den beskriviningen då Glad. Alla är supersnälla att bada.

Annons:
Upp till toppen
Annons: