Annons:
Etikettfoto-medlemmars-bilar
Läst 3021 ggr
BENNYP
12/14/07, 6:09 AM

Vad är en raggare för er

Annons:
Gasoline
12/15/07, 4:14 PM
#1

Personligen tycker jag att det är svårt att säga VAD en raggare är, då jag kan tycka att det berors på i många fall. De som umgås med mig anser att jag är raggare, medans jag själv anser att jag bara är en wannabe.. Jag tror detta ligger i betraktarens ögon..

Cruising
12/15/07, 5:51 PM
#2

är man en raggare så går man efter hur det var på originalens tid. och jag tycker det här man raggare har spårat ut rejält! hur kan man åka en 240 och ha tennisskor keps jeansväst och lyssna på Meduza och kalla sig raggare? det har totalt spårat ur

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

Celia
12/16/07, 12:45 AM
#3

#2 - Haha, vem gör det? *asg*

Pontiac63
12/16/07, 1:20 PM
#4

Frågar man tre olika "raggare" får man tre olika svar. Frågar man tre "icke-raggare" får man ytterligare tre olika svar.

Raggarna på 1950-talet har kanske inte så mycket gemensamt med 2000-talets, själv anser jag att raggarna utvecklas, liksom övriga grupperingar i samhället.

Cruising
12/16/07, 3:14 PM
#5

#3 vem gör det? det finns många ungdommar som gör det..dom börjar med epor och sen när dom fått körkort fixar dom en volvo och tror dom ska vara raggare

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

Sven-Erik
12/16/07, 5:09 PM
#6

Personligen så tycker jag att man kan vara raggare fast man har tennisskor på sig. Jag tycker att det hänger på attityden och hur man är! Jag har allt för ofta träffat sk. "riktiga raggare" som åkt en helrätt bil, haft på sig skinnväst och boots men som varit helt puckade. De har haft en överdriven självuppfattning och varit allmänt dryga.
Sen har jag träffat unga killar och tjejer som just varit på gång att träda in i raggarlivet. Många av dem har varit schyssta, coola och haft en allmänt bra inställning.
Jag tycker att "stämpeln" raggare ska innebära att man är lojal mot sina kompisar, ställer upp när det behövs, inte rädd för att hugga i och att man sköter sig själv och de sina!

Annons:
Cruising
12/16/07, 9:46 PM
#7

#6 så om jag går till grannen å hjälper han skotta snö så är jag en raggare? :P

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

Celia
12/17/07, 1:23 AM
#8

#5 - ja dom får kalla sig vad de vill. Jag ser dem inte ens, deras fordon väcker ju ingen uppmärksamhet precis (om de inte ligger före en i 30) *asg*

BENNYP
12/17/07, 6:53 AM
#9

Raggare är juh brylcrem väst lovikavantar och hemkört.

Cruising
12/17/07, 9:09 PM
#10

#8 haha ja det hr du rätt i! men jag stör mig iaf på dom töntarna :P

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

Celia
12/18/07, 2:14 AM
#11

#10 - Irritation och hat föder bara negativa energier hos dig själv. Tyck synd om dem istället :)

Cruising
12/18/07, 11:08 AM
#12

nä jeg är hellre negtiv till dom än att lipa för att dom är som dom är :P

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

Celia
12/18/07, 1:21 PM
#13

Affirmera bort dem då, det gör jag Skrattande

Annons:
Gasoline
12/19/07, 3:32 PM
#14

#4 Håller med, allt utvecklas ju..

#5 Man måste ju börja med något, ellerhur? Om man inte har råd med en jenkare så får man ju ta det som man har råd med. Däremot tycker jag det är otroligt töntigt när dom kommer med sinna volvosar på raggarträffar.

Cruising
12/19/07, 7:48 PM
#15

#14 jo jag tycker att det är töntigt också.men jag skulle gärna ta en volvo som jag såg idag på VOLVO. skit fin bil! en volvo 1932a cab :D

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

BENNYP
12/19/07, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

PÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅWER MEEET !
1 a Helgen u juli b there;:

StefanW
12/22/07, 12:12 PM
#17

#7 Hos mig så får du vara raggare om du vill.FlörtSkrattande

Stefan - Modellbyggare

Pontiac63
12/22/07, 7:19 PM
#18

Skyffel? - inte raggare

Snöslunga? - ja, lite

Snöslunga med V8? - definitivt raggare!

T-Ford med skidor? - raggare och hot-rodder

Racebyggd pick-up med plog? - racer och raggare

Ligga i lumpen och skotta snö, är det nåt för en raggare?

Ja, om man bara har rätt utrustning…

Neil's-truck&-plow_O.jpg (76180 bytes)

Sven-Erik
12/22/07, 8:41 PM
#19

#18. Riktigt schyssta snöfordon! Skulle nog kunna ändra min inställning till snö om jag hade en sån där Hot Rod med larvband! Skrattande

freja70
12/28/07, 11:49 AM
#20

Min far var raggare på slutet av 60 talet och början av 70. Och jag tycker ju inte att deras "kultur" påminner om den idag, anant än att det handlar om gemenskap och ett gemensamt intresse. Det var mer bråk på den tiden och väldigt mycket gäng rivalitet. Ingen mig vetandes bar väst med tryck, utan det var jeans, skjorta och t-shirt. Farsan var från Sundsvall, vilket innebar att de var i kronisk fejd med Timrå, Kovland, Alnön (om jag inte miss minner mig) mm mm. Då man hört deras berättelser från den tiden så var det mycket slagsmål, mycket bråk med kommunen om att de ville ha en lokal (det visades en dokumentär på tv i mitten av 90-talet om dem… Spinning Wheels från Sundsvall… tror det var Glenning som sände det) även mycket bråk med snutarna och lite skruva. Idag tycker jag intresset ligger mer på att skruva och numer så är det lite bråk, men stor gemenskap (tycker dock att det är så det ska vara, då jag inte är mycket för bråk)…

Så då må det ju egentligen ha mindre betydelse vilken bil man kör, då det egentligen är att man har samma intresse. Oki, jag tycker oxå att det är trist med Svensson bilar på en cruising elelr utställning. Men de som kör dessa fordon kan ju dock ha ett brinnande intresse för kulturen.  Personligen har jag inte ens körkort, men jag bara älskar "raggar livet" och får nöja mig med att åka med mina vänner. Om jag inte va händelse råkar vinna drömvinten på lotto då.

På Wikipedia kan manläsa om betydelsen av ordet raggare.

Annons:
Cruising
12/29/07, 2:02 PM
#21

haha ja sundsvalls raggarna slogs ju med aallt å alla :P men timrå raggarna fick sin lokal uppe i kovland som numera är en morotklubb av nått slag. och på det stora "raggra mötet" för hela sverigas rggare nedan för ånge nån stans så var det lugnt ända tills sundsvalla raggarna kom å det blev ett jävla slagsmål :P

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

t-bird63
12/29/07, 9:58 PM
#22

#20 Måste säga att det inlägget var klockrent, kan bara instämma.

  

vasskoete
12/3/08, 6:52 PM
#23

Cool Möjligt att det skiljer sig lite var i landet man befinner sig eller rättare sagt befann sig då i början på 1960-talet.

Jag var raggare då utan körkort med en kompis i en folka. Vi var helt enkelt dåtidens bilburna ungdomar som var rädda om sina bilar.

Man måste inte köra amerikanare för att vara raggare man kan åka på dragspelsstämma och ändå vara raggare.

Eller som jag då var raggare, åkte folka och hade en trio som spelade den tidens moderna dansmusik. Lyssnade då på Elvis, Cliff Richard, The Spotnics och Jerry Williams and the Violents.

Raggare är och kan vara så mycket och inget som man sätter in i ett smalt fack.

Idag är jag raggare så till vida att jag är med i en cruisingklubb med inriktning på amerikanare bilar och jag kör min egen klädstil utan att ha någon slags epitetklädsel samt tar mig en bläcka då jag känner för det.

Upp till toppen
Annons: