Annons:
Etikettbilar-blandat
Läst 11555 ggr
Tom
2007-05-09 18:10

Raggarbil - Definition?

Hur skulle ni definiera en raggarbil?

Är alla Amerikanska bilar raggarbilar eller måste de vara från en viss tid. Kan de komma från andra länder än Amerika?

Har skicket någon betydelse för om det är en raggarbil eller inte?

Har det med ägaren att göra? Om en raggare har en vanlig Toyota -03:a, är det en raggarbil eftersom det är en raggare som äger den? Eller om en punkare har en Cheva -57, är det inte en raggarbil för att det är en punkare som äger den?

Hur resonerar ni?

  Tom

Annons:
Kurrijama
2007-05-09 18:22
#1

Generellt tycker jag att en raggarbil är en amerikanare men med viss tolerans för andra veteranare. Men en raggarbil är ALLTID nån form av veteranbil. En "riktig" raggarbil är alltid en raggarbil oberoende av ägare!

O man kan vara raggare utan att äga en raggarbil.

Jag skulle inte kalla min Passat för raggarbil även om jag klassar mig som raggare, syrrans Amazon är ett gränsfall o hon är inte raggare…

Tom
2007-05-09 18:26
#2

Intressanta synpunkter.

Vilka andra bilar än Amerikanska kan räknas tycker du?

Varför är hennes Amazon ett gränsfall?

  Tom

Sven-Erik
2007-05-09 19:33
#3

#1. Jag skulle väl säga att rent generellt så är det amerikanska bilar som är "raggarbilar". Vanligast mellan åren 1950-1970.
Men det där har blivit lite luddigare nu. Idag kan man ju kalla en Opel Rekord från 60-talet för raggarbil, bara den har lite eldflammor på huven osv. Även årsmodellerna har väl justerats. Idag är det inte många som skakar på huvudet åt en jänk från sena sjuttiotalet, bara den är "frän".
Amazoner och gamla Mercor tex. börjar väl också accepteras. Många är vi som minns dem som bruksbilar och tycker det är kul att se dem rulla.
Sedan det här med olika personer i olika bilar. Jag tycker att man kan vara heläkta raggare fast man inte har en "jänk". Allt beror på attityden och den stil man har. Samtidigt så tycker jag det finns killar i jänkare som jag inte skulle klassa som raggare…

Nåväl, det är vad JAG tycker. Det behöver inte vara rätt på något vis. Vad tycker ni andra??// S-E

leo-
2007-05-09 19:38
#4

Enligt mig så var en raggarbil från början en jänkebil eller ev en opel pga utseende och motor som ofta var i diskutabelt skick men hade rätt pris och gick någolunda typ en Valiant eller liknande med rykade motor.

I dagens läge kallas dom flesta stora (fenbilar) från ett lik till en pärla för raggarbil i folkmun samma sak kan man säga om uttrycket knutte. innan var det någon som oftast i här i sverige körde engelskt och var lite rebell mot staten bla. idag är alla knuttar och kör Harry davidsson. kör man engelskt så kör man veteran

så jag håller med om att amazonen hade raggarbilsanlag men idag är den oftast en ytterst välskött pärla

detta är min personliga tolkning av det hela och innebär inte att jag ogillar att se en fin renoverad bil

kobra
2007-05-09 20:50
#5

Förstår överhuvudtaget inte varför man måste dela in allt i fack? Tror man får lika många svar som det finns "raggare".

En bil som används att ragga med är en raggarbil, eller? Själv anser jag att Kapitänen är en klassiker i sammanhanget även om den inte är amerikansk. Jag tror att anledningen till att det blev amerikanska bilar som ungdomarna körde på femtiotalet är att de var fruktansvärt billiga i inköp, det var ju ingen annan som ville ha dem.

Många ungdomar idag tror ju att raggarna körde fina tvådörrars kupéer och cabbar men de var sällsynta, de flesta bilar som såldes här var billiga varianter med sexa och manuellt växlad.

För mig är de "original" raggarbilarna en bullford från 46-48 eller en Ford Crown Victoria.

StefanW
2007-05-09 20:58
#6

Svårt att definiera, det ligger nog mycket i betraktarens ögon och vilka kriterier som man vill väga in. För mig är en raggarbil en 1950-1970 i gott skick och hålls välvårdad som framförs av folk som gillar bl.a. rockmusik (Rockabilly), klär sig i jeans m.m. Sedan kan man kalla bilar från den tidsperioden med fenor och mycket krom för raggarbilar. Det finns de som vill kalla en "Pilsnerhäck" för raggarbil men det är väl en annan diskussion.  

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Celia
2007-05-09 22:47
#7

Jag har alltid varit fascinerad av 'raggarbilar'. När jag var liten blev jag skitsur om jag inte fick åka med ner till Stortorget i Malmö och titta på alla tuffa bilar (medan någon i familjen skulle in på det kvällsöppna Apoteket eller liknande). Jag grät när brorsan köpte en Opel Manta istället för en Barracuda och hade mycket åsikter om hur bilar ska skötas och se ut, samt vilka färger och former som var ok. Ljudet var också väldigt viktigt! Idag är jag inte så gnällig Oskyldig

Är jag raggare för att jag äger en 'raggarbil'? Eller vad ska en käring i min ålder kalla sig bakom ratten på en Buick? Kalla mig vad ni vill, men rör inte mitt åk Flört

Mvh, Cecilia (som trivs i många andra bilar också)

Tom
2007-05-10 16:04
#8

Det här är jätteintressant för mig som inte är inne i raggarsvängen. Tack för era synpunkter!

Jag har i alla fall (troligen) ingen raggarbil i alla fall enligt era åsikter =)

Kobra, då får du väl låta bli att dela in allt i fack om du inte gillar det. Vad det hade med min fråga att göra vet jag inte?

Mvh

   Tom

susanne.s
2007-05-10 17:55
#9

ragg`arbil subst. ~en ~ar
ORDLED: ragg-ar--bil-en

  • stor bil använd av raggare särsk. om vissa amerikanska modeller från (ungefär) 1950-talet: nedför småstadens huvudgata kröp tio vingprydda, kromblänkande ~ar fyllda med skränande ynglingar

HIST.: sedan 1958

enl Nationalencyklopedin

kobra
2007-05-10 20:20
#10

#8 Du hart nog missuppfattat mig. Jag frågade varför man ska dela upp allt i fack, påstod inte att jag gör det.

Många anser ju att en raggarbil inte kan vara en van, europé etc. Men jag sa att om man använder den för att ragga i så måste det väl vara en raggarbil? Tycker att vi som har bilar som intresse borde hålla samman istället oavsett vilken bil man använder.

Vet inte vad du har för bil men använder du den för att köra rundar på stan och ragga brudar så är det nog en raggarbil.

Själv så tycker jag det är kul med bilar oavsett märka och vilket land de kommer ifrån.

Förutom mina bilar som står omnämnda här så har jag en stylad Golf som jag tycker är lika rolig.

Tom
2007-05-10 23:34
#11

Men kobra, Jag förstår inte riktigt hur du tolkade min fråga. Jag hade inte en tanke på att konspirera för att få oss bilintresserade att bli osams(!?). Jag tycker att du drar på lite för stora växlar i en fråga som faktiskt var helt oskyldig.

Jag har en enorm nyfikenhet och frågar gärna för att lära mig nya saker. Skulle jag ställa dessa frågor med konspiratoriska baktankar skulle jag knappast lära mig någonting av värde.

Med vänliga hälsningar

  Tom

kobra
2007-05-10 23:59
#12

Det trodde jag inte heller. Läs det jag skrev om vanar etc, det var helt generellt och inte alls riktat mot dig. Men det är sånt man hör överallt, nu tillhelgen är det cruising i Ystad men vanar är inte välkomna. Vem ska bestämma vilka bilar som ska få köra på allmänna vägar?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Niklas
2007-05-11 00:06
#14

Ni skriver att raggarbilar är veteranbilar. Betyder det att definitionen har förändrats under åren eller var det inte raggarbilar man använde på 60- och 70-talen?

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Celia
2007-05-11 01:44
#15

Veteranbil heter väl alla över 30 år (?) om jag inte missminner mig. Då är de antika oavsett märke och storlek - så visst är gamla raggarbilar över 30 även veteranare :)

Mvh, Cecilia

Tom
2007-05-11 02:44
#16

#12, OK, du kanske bara råkade börja ditt inlägg lite olyckligt utan att tänka dig för.

"Förstår överhuvudtaget inte varför man måste dela in allt i fack?"

Mvh

   Tom

kobra
2007-05-11 12:14
#17

Förstår inte vad det skulle vara för olycklig formulering, anser fortfarande inte att man behöver dela in dem i olika fack, för mig är alla de där bilarna raggarbilar oavsett skick.

Jag vädrade bara mina egna åsikter och om du sen inte förstår så är det ok. Eller du måste ha sista ordet?

Tom
2007-05-13 01:52
#18

Men det är ju ingen annan än du som tycker att någon delar in dem i fack. Vem har överhuvudtaget försökt dela in dem i fack?

Om jag måste ha sista ordet? Inte nödvändigtvis, varför undrar du mister "kasta sten i glashus…"

  Tom

Sven-Erik
2007-05-13 02:17
#19

Hallå Kobra och Tom! Är det inte dags att gräva ner stridsyxan och röka en fredspipa?
Jag tror att det hela rör sig om ett missförstånd. Kobra menade nog inget illa med sin kommentar att det är fel att "sätta en etikett" på allting, utan vill ha en mer öppen syn på det här med bilar?? Har jag rätt Kobra?

Tom menar inte heller något illa, som jag förstår det! Han verkar mest intresserad av hur vi resonerar och värderar olika bilar.
Nyfikenhet är en härlig gåva och det finns bara ett sätt att stilla den: genom att fråga och sätta sig in i saker!

Fortsätt gärna att diskutera olika ämnen på den här sajten, det är därför den finns! Huvudsaken är att vi respekterar varandras uppfattningar och inte råkar i luven på varann!

Mvh Sven-Erik, Medarbetare på Raggarsajten!

Tom
2007-05-13 12:17
#20

=)

Annons:
Phantom
2007-05-17 01:43
#21

Det är inte så enkelt som att säga att en raggarbil är en amerikansk bil. Jag skulle inte säga att en amerikansk pickup är en raggarbil (även om många raggare har en sån eller gillar dem). Framför allt är en raggarbil en amerikansk personbil från slutet av 40-talet till mitten av 70-talet! Sen kan man ju självklart även räkna in en del Oplar från 50-talet till 60-talet till raggarbilar också…

Men en amerikansk bil från dessa tider är inte automatiskt en raggarbil!, det beror på ägaren.

LottaU
2007-05-19 14:17
#22

Bara att höra ordet Raggarbil, så det första jag tänker på är en stor svart fyllpråm. :-)

Jag tycker det är olika i vilken miljö man ser bilen på.

Om man säger på Power Meet, så är det gamla jänkare som jag ser som raggarbilar. Inte de nyare bilarna, oavsett bilmärke.

Sen om man nu ska dela upp det ännu mer… Så finns det finbilar, glidarbilar, "pittförlängare" (sorry)…

Man kan dela upp det hur mycket som helst. :-)

Rätt bil i rätt miljö!…

Om jag ser ett äldre par som är ute och finåker i en härlig -58, så ser jag det inte som raggarbil, utan mer som en finbil/glidarbil.

Svårt att förklara, skönt att jag inte stoppat mig i ett fack. För jag tycker visst olika, allt beror på mitt humör kanske :-)

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Celia
2007-05-19 14:40
#23

#22 - finns det inga bröstförstorare? Flört

Sven-Erik
2007-05-19 22:19
#24

#23. Tja, vad kallas det då när en tjej åker samma typ av bil??Hemlis

preusvarg
2007-05-19 22:45
#25

Jag anser att bilen är viktig men ändå är det personen som gör en till raggare eller inte. jag har 2 jenkare en ny å en gammal å så har jag en japan som jag åker i till vardags.

om nån esugen på en ford explorer 91a s har jag en till salu. ett bra pris till den som hugger *L*

ewonny
2007-05-20 17:24
#26

Raggarbil är en redig jänk som går just på raggen inget annat (allså jänke)…sen finlirarna som söndagsglider eller pizzaracerna är annat hehe ..sen Sven-Erik det är vi som är Raggarbruttorna Räcka ut tungan

Sven-Erik
2007-05-20 21:58
#27

#26. Aha! Var det så enkelt!Skrattande

Annons:
Celia
2007-05-21 00:24
#28

#24 - åker? Kan de inte köra? ;)

Sven-Erik
2007-05-21 09:10
#29

#28. Jo, det är det jag menar…Skrattande

Celia
2007-05-22 03:42
#30

FundersamFlört

Pontiac63
2007-05-24 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Om man tar alla inlägg och plockar ut det "göttaste" så blir svaret: En raggarbil är en amerikansk personbil från åren 1950-70. Van och pickup är ett arbetsfordon. Även Opel Kapitän med sina amerikanska linjer tolkas som raggarbil. Analys någon?

Phantom
2007-05-25 23:15
#32

Ugh!

Pontiac63 har talat!!

Pontiac63
2007-05-27 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här är en bröstförstorare. '55 Cadillac med sina "dagmar bumbers"  (Dagmar var visst nån bystdrottning på 50-talet)

Pontiac63
2007-05-27 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

När vi är inne på avdelningen bilporr, kan man titta på denna bild. Ser man nån likhet med kvinnan, eller ser det ut som en '55 olds som har sugit på en citron?

Annons:
Celia
2007-05-27 17:38
#35

#33 - hade helt klart valt den framför silikon :)

Phantom
2007-06-10 00:18
#36

Apropå "Dagmar" så tror jag att hon var en amerikansk väderflicka på TV på 50-talet som hade en del stora kroppsdelar.

killesundsvall
2007-07-16 15:44
#37

Ni är ju helt ute och snedseglar, om man tittar så körde ragagre på 50-60talet allt med hjul som det gick att få in folk i Ford vedettesenare simca vedette, oplar av alla sorter och modeller vauxhall, ford taunus och ford consul anglia, i östersund gick det säger ryktet 1 fiat elefantröv och en morris 1000 på raggen.

Rover, triumph 2000 fugenrar bra, austin cambridge gick den med, kort sagt allt på hjul som anväddes för att skapa en gemnskap kring öl brudar och rocken roll gick på gatan. 

Raggar bilen var inte en amrikanare varför? dessa var ändå dyrare än en förkrymp europe med amrekanska linjer. Opels KAD var väldigt poppis då dessa var stora som en jänkare, även vauxhall hade biffiga bilar med 6.a som gillades extra mycket. Men ofta tog man det som rullade. Om man tittar på bilderna från det så kallde raggar upploppet i tälje 80 så ser man volvo 140:a PV taunus etc och det stämmer väl in med det som var även på 60-talet.

Så en raggarbil är en bil som ägs av en raggare, den är inte vålhållen men den rullar, det putsas inte lack för den skiter man i, man kan ha ölfläckar både här och där det gör inget bilen är en leksak vilken man möter polare med.

Att definera raggare är svårare. Raggarna var/är dom som anser samhällets regler vara fel, dom har sina egna kodex och går sin egen väg, dom gillar att ha kul och att festa, dom ställer upp i vått och tort för sina polare men gillar inte att svennar lägger sig i vaddom gör. Dom vill vara fria och bilen är ett redskap till den drömmen. Dom gillar inte att putsa lack och grill dom vill bara att bilen håller i hop för att rulla nästa kväll.

Jag förstår inte varför ingen här förstår vad raggarkulturen handlar om utan att ni mycket gör narr av den och oss riktiga raggare. Det gör mig väldigt ledsenGråter

Sluggo
2007-07-16 19:50
#38

Den ultimata raggarbilen ska vara billig, driftsäker, se frän ut, gå snålt. helst med helsoffa fram. Alltså Plymouth Valiant (gärna en gammal snutvalle) med 225:a och Holly-ståpitt. #37.den där historien om tio stygn i pannan var bra! men å andra sidan om dom röntgat ditt huvud har dom nog inte sett nåt! PS åker du en cadillac 59`a och brukar åka på stryk. i så fall hr vi setts vid grillen i rättvik.

killesundsvall
2007-07-17 00:20
#39

synd att 99% av vallarna hade separata säten och en slant 6:a

föresten hade dom hittat nog med olja i min skalle för att göra sjeken av surarabinen avis:) om dom rönkat den. (jag har en magisterexamen) Gillar inte rättvik pga att det är väldigt mycket byhålan där, våra brudar, våran by. rättviks korvmoj platsen där jerka fick stryk av bagarn:)

storkenflyger
2007-09-10 01:46
#40

Jag som är en gammal före detta raggarbrud och var med redan på 60 talet Måste angående bilar hålla med inlägg #37 att bil som hade nåt så den rulla Det va en raggar bil på den tiden Nu mera är det helt andra åsikter om vad som är raggarbil Jag tycker inte man ska jämföra nutid och dåtids raggarbilar För jag tycker det är två helt olika saker

Vad är då en raggare el raggarbrud Jag tycker det är en livstill

bachelorman
2007-09-11 17:21
#41

"suck" Om vi snackar första generationen raggare så var det ju självklart en jänkare som gällde alt. kapitän, zephyr, vedette… kolla länken nedan så kan ni se vad det var som gällde i raggarsvängen! Inte var det söndersparkade pilsnerbilar iaf!

http://raggare.zoomin.se/A16779

Annons:
storkenflyger
2007-09-12 00:31
#42

#41 Jag är inte första generationens raggare Du har säkert rätt för du var tydligen med då i första generationen

Jag är en senare generation och då var bilarna av olika modeller

Sen generationen efter mig har säkert en helt annan uppfattning än du och jag angående vilka bilar som då fanns

Sen söndersparkade bilar fanns inte när jag var med Så det tillhörde tydligen din generation som ju var innan mig

Jag började först  på 60 talet

storkenflyger
2007-09-12 02:04
#43

#41  Jag har nu varit inne på din sida och läst

Jag  fick uppfattningen att du tillhörde  första generationens raggare när jag läste här ovan och att du visste  vad som gällde då Men du var ju inte ens född

bachelorman
2007-09-12 08:58
#44

Precis! Men efter som min far var första generationens raggare så har jag en ganska så bra refernens!Glad Sen handlar det ju inte bara om bilen… Raggare är inget man blir, det är något man föds till!

storkenflyger
2007-09-12 11:30
#45

#44 Okej Då önskar jag dig en bra dag

Slytmo
2007-11-28 16:31
#46

Är det inte beroende på vad man har bilen till om det blir en raggarbil eller inte???

Min första "raggar"bil var en Volvo PV, funkade skitbra.

Nästa storslagna blev en Datsun 180 B -72. 2 dörrars HT, rävsvans i antenn och rock ´n roll i bandaren…funkade också.

Detta var sent 70-tal.

Opel Admiral -65 blev den första stora bilen, och ingen reagerade då på att den var mer "raggarbil" än dom andra.

-65 Taunus hemcabbad funkade också… nu pratar vi 80-tal 

 Som sagt, det beror på vad man har bilen till.

Cruising
2007-11-28 21:12
#47

vissa raggare på 70 talet hade ju opel kapitän å raggade i. men en "riktig" raggar bil är en 40 tals bil utan några speciella anmärkningar på custom eller dylikt

Bra saker blir gamla saker, lär er det!

Upp till toppen
Annons: